woensdag 24 augustus 2011

Zo van alles en nog wat.

Ik heb de afgelopen dagen 2 quilts gedubbeld en gequild. Ik heb voor het eerst lijm uit een spuitbus gebruikt en dat is mij ontzettend goed bevallen.

















Een kleine quilt was een fluitje van een cent. Met de grote quilt had ik wat meer moeite. Maar de moeite zat vooral in de afmeting van de tussenvulling en hoe die op de juiste maat te snijden, evenals de achterkant. Mijn tafel is te smal voor grote lappen en dan is het een geworstel van jewelste door het gebrek aan overzicht.

















Toen ik eenmaal de achterkant en de tussenvulling op maat gesneden had, kon ik gaan lijmen en dat ging erg goed. Om de quilttop goed op de vulling te plaatsen, heb ik de extra handen van mijn vriendin gevraagd. Weer terug thuis op mijn tafel, heb ik een behoorlijke tijd besteed aan het gladstrijken van de top. Het lijmen van de top heb ik in delen gedaan. Telkens een kwart van de quilt teruggeslagen, de lijm op de tussenvulling gesprayd en dan weer gladstrijken. Daarbij heb ik wel telkens iets zwaars op de quilt gelegd om een beetje tegen gewicht te hebben en om te voorkomen dat ik de boel van tafel veeg.

















Ik vind dit zoveel gemakkelijker dan rijgen. En het blijft heel erg goed zitten bij het quilten. En dat geeft bij het quilten op de naaimachine heel veel gemak, omdat ik mij geen zorgen hoef te maken dat de boel gaat schuiven of dat ik aan de onderkant plooien krijg. Al heb ik wel voor alle zekerheid veiligheidspelden gebruikt. Maar ik denk dat ik dit een volgende keer niet meer doe.

















Ik heb beide quilts in de ditch gequilt en daarvoor gebruik ik een speciaal naaimachinevoetje met een soort zwaardje dat precies in de naad valt. Dit werkt erg prettig.


















Het voetje ligt op een lapje waarmee ik het free motion quilten heb geoefend. Op zo'n klein lapje gaat het aardig. Op een grote quilt is het nog wel erg lastig. Op de grote quilt heb ik de afbeelding van een poesje gequilt en daar ben ik nog niet erg tevreden over.



































Deze quilt is voor mijn schoondochter en zij houdt erg van poezen. Ik quilt op een paar willekeurige donkere plaatsen op de quilt een poes met free motion quilten  (wel met een voorgetend plaatje) en in de blokken komen grote bloemen met een eenvoudige vorm. Het tekenen van deze bloemen vraagt nog wel even wat aandacht. Het blok is licht en donker en de witte pen is op de lichte blokken bijna niet te zien. De blauwe pen is op de donkere blokken niet te zien. Ik heb nu voor proef een bloem getekend met een zilverkleurig potlood. Ik vraag mij wel af hoe ik dat er dan weer af krijg.
Affijn, avonturen genoeg. Ik moet alleen wel erg oppassen dat ik mijn rechter pols niet overbelast. Die is  dit vele naaien en quilten niet gewend en protesteert af en toe behoorlijk. Morgen maar een dagje niets doen. We gaan naar het Openlucht museum in Arnhem. Daar ben ik heeeeeel lang niet geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...