maandag 8 augustus 2011

Kaffe Fassett restjes....

Van de Hot Diamonds quilt zijn veel restanten over gebleven. Restjes van kleuren die ik in de quilt heb gebruikt en van kleuren, die de quilt niet hebben gehaald. Een groot deel van de restanten gebruik ik voor de Lollypop Trees, althans, als ik veel Lollypop Tree blokken maak, en er is een deel in reeds gesneden diamanten over. Het is een dik stapeltje, dat ik al een paar maanden in de la heb liggen zonder idee wat er mee te doen. Zaterdag middag was in bij mijn moeder en ik heb het stapeltje maar eens meegenomen. Mijn moeder houdt erg van stofjes en van naaien en van puzzelen, dus ik was aan het goeie adres. Eerst was ze verbaasd over de dikke stapel. "Hemeltje, wat ga je daar mee doen?" Ze begon er lapjes van af te pakken en op tafel te leggen. Ze verbaasde zich over de felle kleuren en  natuurlijk de vorm van de diamanten. "Daar kun je toch niks mee, waarom heb je al die mooie stof versneden?" "Het zijn restjes, mam. Weet je nog, die hele grote quilt?" "Oh, ja......" Een vage blik in haar ogen zei me dat de herinnering wel erg ver weg was. Langzaam aan begon ze te wennen aan de bonte pracht en lapjes bij elkaar te leggen, die ze wat kleur mooi vond. Er ontstond een schitterend kleurpalet op de eetkamertafel, die helemaal begon te glanzen toen de lamp boven de tafel aanging. Ze vond het erg mooi. Van die zou ze wel een blouse willen en die zou een mooie rok kunnen worden. En als ik alle diamanten aan elkaar zou naaien, hoefde er alleen maar een elastiek boven langs en dan had ik een zigeunerrok. Ik moest vreselijk lachen.  Mijn moeder heeft vroeger veel kleding genaaid en dat was aan haar opmerkingen goed te horen.
Ik heb ook met de lapjes gespeeld.  Ik heb geprobeerd een mooie kleuren compositie te maken voor een tafelloper. Dat was best lastig. Je kunt er maar 3 of 4 naast elkaar leggen daarvoor. De diamanten zijn erg groot en dan kost het moeite om op een klein vlak een mooi resultaat te krijgen.
Ik heb ook een paar sterren gemaakt.


















Ze zijn steeds van 3 stoffen met weinig kontrast. Best mooi, maar wat doe je er mee? Mijn moeder vond het mooie tafelkleedjes of een kleedje voor de rugleuning van een stoel. Maar hoe werk je dat af? Dan maar verder gespeeld met de sterren en er andere diamanten tegenaan gelegd.

















Kijk, nu wordt het een quiltblok. Maar wat voor een! Hemeltje lief, het is een giga grote hexagon. En ik wil geen hexagon! En al helemaal niet zo'n reus van een ding. Hij is 50 cm breed of zo iets. En dan al die Y-naden! Daar heb ik helemaal geen goede ervaring mee. De enige Y-naad die ik ooit genaaid heb, heeft mij uren gekost en werd niet mooi. Ik moet er niet aan denken er een hele quilt mee te moeten maken.
Maar de kleuren zijn wel heel erg mooi. Al met al een kleurige middag en veel om over na te denken.
Ik kan de diamanten ook doormidden snijden tot driehoeken of doormidden snijden tot kleinere diamanten. Ik kan mij wagen aan de grote hexagonnen of de lapjes weer terug leggen in de kast en een volgende keer er verder mee spelen. Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden. Iemand een goed idee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...