woensdag 21 augustus 2013

Uitdagend patroon van een prachtige sterrenquilt.


Op het Festival of Quilts in Birmingham hing deze quilt: 
Little Stars. 
Gemaakt door Jean Ball. 
Er hing een bordje bij met de woorden: 
Highly Commended.


Het is een grote quilt van vloer tot hoog boven mijn hoofd. De sterren lijken met de hand gemaakt en de quilt met de hand doorgequilt. Het zijn echt kleine sterren en ze zijn allemaal verschillend. 
Althans, ik heb geen 2 dezelfde kunnen ontdekken en ik heb er lang naar staan kijken. 
De maakster heeft ook een paar grapjes uitgehaald met de sterren door ze af en toe "uit de band" te laten springen en ze letterlijk dwars over het randje te plaatsen. 
Het is echt heel grappig.


De sterren verspringen ten opzichte van elkaar en zijn door een witte rand gescheiden. 
Er zit een enorme beweging in het patroon.



De buitenste rand heeft prairie points, die iets extra feestelijks aan de quilt geven.



En dan zo'n uit de band springend sterretje!
Volgens mij heeft Jean Ball een geweldig gevoel voor humor. 
De quilt maakte mij in elk geval erg aan het lachen.


Bij het nader bekijken van de quilt verwachte ik, dat de witte rand tussen de sterren gevormd zou zijn door diamanten of droppunten en dat het complete blok tenslotte een hexagon zou vormen.


Maar tot mijn verrassing is dit niet het geval. 
De witte rand wordt gevormd door een combinatie van een driehoek en een smalle parallelogram. 
De afmetingen zijn zodanig gekozen, 
dat er een prachtige smalle, 
overal even brede, 
witte rand om elke ster gevormd wordt.


Ik was natuurlijk niet de enige, die hier door geintrigeerd werd. 
We hebben met een groepje  staan kijken en praten 
om te ontdekken hoe je deze quilt in elkaar moet zetten.

 Natuurlijk maak je eerst een mega grote hoeveelheid sterren. 
Maar er komt een dag dat je de quilt vorm gaat geven.
Wat is dan de volgorde waarop je de sterren, driehoeken en parallelogrammen aan elkaar naait?
En hoe bereken je de maat van de driehoek?

We zijn er niet uitgekomen.

Ik zou het toch wel graag willen ontdekken. 
Misschien is er onder jullie, 
lezers van dit blog, 
iemand die het doorheeft 
of die het misschien zelf al eens gedaan heeft.
Ik zou het leuk vinden als je dan een reactie achterlaat.


Ondertussen kan ik misschien alvast beginnen sterretjes te maken. 
De mallen hiervoor heb ik in Birmingham bij de stand van Petra Prins gekocht.
Ik was er toch voor een praatje en zo gauw ga ik niet naar Zutphen ;-)


En dan nu nog even kijken naar deze prachtige quilt. 
Kijk toch eens hoe de sterren tot aan de rand van het middenstuk gaan 
en dan allemaal anders "de rand induiken". 
Ook hierdoor wordt er zoveel beweging in het patroon gesugereerd.

Wie weet hoe je haar moet maken?

Marina.

8 opmerkingen:

  1. Inderdaad een fantastisch mooie quilt! Als je een stukje van de quilt op ruitjespapier uittekent kom je volgens mij tot een patroon voor de driehoekjes en paralellogrammen... Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga met je mee puzzelen, want hij is heel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fascinerend patroon. Je kijkt er eerst overheen dat het zo complex is. Ik heb op de site van garphpaper driehoekjes papier gedownload en heb geprobeerd het te tekenen.

    http://incompetech.com/graphpaper/triangle/

    1 ster wil nog wel, maar op zulk papier kan ik ze niet zo verbinden als in die quilt. Ik vermoed dat eerst de sterren zijn gemaakt (engelse methode mogelijk) en daarna (ook engelese methode) de verbindingen zijn gemaakt. Ik zou het anders niet kunnen bedenken...en misschien vind ik nog iets anders dan laat ik je het weten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Conny was on the right track. I've posted the solution on my blog. I hope what I wrote is understandable. The link is http://stashoverflow.wordpress.com/2013/08/23/unusual-6-pointed-star-setting/

    Barbara in Maryland, USA
    www.stashoverflow.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Marina,
    Zo te zien is het parallellogram de helft van een ruitje. De lengte van de (gelijkzijdige) driehoek is die twee maten opgeteld, dus 1,5 x de lengte van een zijde van de ruit.

    Als je op je grafisch papier een ruitje van 2 neemt en een strookje van 1 dan is de driehoek 3.

    Succes met uittekenen, en dan is in elkaar zetten een eitje (ahum).
    Je zal zien dat het een organisch groeiend geheel wordt...

    Groetjes, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lindo e realmente um desafio. Vou tentar o quebra cabeça com algumas estrelas que tenho prontas.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hij is geweldig mooi een fasineerd om naar tekijken. ben zelf met sterren bezig maar die komen met droppen aan elkaar .

    chistine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Late reactie maar ik zie de quilt nu pas. Interessant patroon. Leuk om eens te gaan tekenen en kijken waar je uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...