woensdag 25 juli 2012

Naaimachine " intensive care" .



Plotseling had ik er helemaal genoeg van. 
Ik vond dat ik genoeg uitgeprobeerd en geexperimenteerd had en 
ik wil dat mijn naaimachine gewoon doet wat ie moet doen. 
En aangezien de winkel waar ik mijn naaimachine heb gekocht er een half jaar na aankoop mee opgehouden is en ik mij, wat dat betreft,  behoorlijk "verweesd" voelde, heb ik de importeur gebeld. 
Ik kreeg een vriendelijke mevrouw aan de telefoon, die mij hardnekkig naar de dealer verwees. 
Ze was goed geinstrueerd. 
Maar ze zei ook dat de naaimachine behoort te doen waar die voor gemaakt is en dat als ie dat niet doet de dealer hem in orde moet maken en dat als de dealer dit niet kan er zoiets bestaat als dealer support en als dat allemaal niet helpt, kan de machine naar Duitsland voor onderzoek. 
Wat de machine in Duitsland moet, als de fabriek in China staat, weet ik niet, 
maar zo langzamerhand interesseert mij dit allemaal niet meer zo. 
Ze zei ook dat ik bij elke willekeurige dealer terecht kan en dat hij mij met alle plezier zal helpen. 
En ook dit was belangrijke informatie. 
Via de Pfaff-website heb ik alle dealers in Noord-Holland opgezocht 
en ik ben ze op internet stuk voor stuk langs gegaan. 
Ik heb alles gelezen dat ze op hun website schrijven over service en reparatie 
en uiteindelijk heb ik een winkel in Huizen uitgekozen. 
De tekst op hun website was vriendelijk, informatief en de klantvriendelijkheid 
en service gerichtheid was goed voelbaar. 
En vervolgens heb ik de winkel gebeld. 
De meneer aan de telefoon was direkt geinteresseerd, stelde vragen over de problemen 
en liet mij er uitgebreid over vertellen. 
En na een poosje heb ik een afspraak gemaakt om vandaag bij hem langs te gaan. 
Hij heeft de machine eerst uitvoerig in de gewone naaistand uitgeprobeerd. 
Rechte steek, zigzag, vooruit, achteruit (dat ding kan hard in zijn achteruit! en zonder draadbreuk!).
 Hij vond dat de steken er niet goed uitzagen en vooral de zigzag trok naar binnen toe. 
Hij besloot de onderspanning te verstellen. 
Dit deed hij met een schroevendraaier aan het spoelhuis, dat los in machine ligt. 
Dat heeft hij wel tot 3 keer toe gedaan voor hij tevreden was met de gewone naaistand 
en de zigzag mooi plat bleef liggen. 
Toen het naaien uit de vrije hand. 
Hiervoor heeft hij een speciale naald geplaatst. 
Het is een strechnaald, mt 90. 
Dit is een soort tovernaald. 
Als niets helpt, wil dit soms alle problemen verhelpen!! 
Het naaien uit de vrije hand ging direkt al een stuk beter. 
Hij heeft het op enkele stof geprobeerd en op 2 lagen met vlies ertussen 
en door het aanpassen van de bovenspanning ging het er steeds beter uitzien. 
Ik heb het zelf ook geprobeerd, met mijn eigen katoenen Aurifill garen op mijn proeflap, 
zowel met de springvoet als met de sensormatic voet en de boel liep niet vast, de draad brak niet, de draadafsnijder snijdt gewoon af en de steek ziet er zowel van boven als van onderen even goed uit. 

Ik heb natuurlijk niet kunnen uittesten, hoe de machine het doet als hij lang achterelkaar uit de vrije hand naait, maar theoretisch moet dit niet uitmaken.

Er kan ook nog iets anders aan de hand zijn. 
Ik had er op internet over gelezen en deze meneer begon er uit zichzelf ook over. 
Het is de pivot hoogte. 
Dit heeft de maken met de hoogte van de persvoet ten opzichte van de stof. 
Als die hoogte niet precies goed is, loopt de hele boel in het honderd. 
In mijn machine zit hetzelfde soort element als in borduurmachines 
en hij kent dit probleem van de borduurmachines. 

Maar daarvoor moet de machine open en daar heeft hij even de tijd voor nodig. 
Hij moet dan alle instellingen controleren en zonodig de pivot hoogte anders instellen. 
We hebben het hier wel even over millimeters, ja!

En zo is het gekomen dat mijn naaimachine nu even bij de dealer is 
en morgen een "kijkoperatie" ondergaat. 
Als hij iets vindt repareert hij het direkt 
en ook de pivothoogte wordt nagekeken en zonodig bijgesteld. 

Ik ben tot nog toe best tevreden. 
Ik heb het gevoel serieus genomen te zijn met mijn probleem; 
er is uitgebreid gekeken, bijgesteld en uitgeprobeerd en er is goed mee gedacht. 

Een deel van het probleem lijkt nu al opgelost. 
Nu nog even afwachten of er nog iets "onder de kap" vandaan komt. 
Ik ben vol goed hoop op een goed afloop.

1 opmerking:

  1. Wat fijn dat je bij een goede dealer bent. Spannend allemaal! Veel succes en houd ons op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...