zondag 29 juli 2012

De aanhouder wint!


Gisteren heb ik vol goed hoop mijn naaimachine opgehaald. Hij was helemaal nagekeken, de pivot hoogte was  versteld en hij naaide prima. Ik kreeg nog een paar tips betreffende het naaien uit de vrije hand en blij toog ik naar huis. Het was erg warm in mijn naaikamer en daarom ben ik niet direkt met de naaimachine aan de gang gegaan. Maar zo tegen 5 uur was het te doen. Ik was van plan de proeflap weer op het frame te zetten en de lege stukken op te vullen en ik zette de machine alvast op zijn plekje. Het eerste dat ik moest doen na het aanzetten van de machine was het aanpassen van de draadspanning.  Tot mijn verbazing deed het instellingen knopje niets. Je moet dit knopje indrukken, dan kom je bij een menu en bij dit menu kun je ook wisselen van naaien uit de vrije hand of het gewone naaien en nog zo een paar essentiele zaken. Maar het knopje deed niets. Ik heb nog even de handleiding erbij gepakt, want je gaat toch twijfelen, maar niets hoor. Toen maar de telefoon gepakt en meneer Bos gebeld (geen idee of hij echt zo heet, maar zo heet de zaak, dus noem ik hem maar zo). Dank zij de draadloze telefoon kon ik naast mijn machine staande bellen en dat helpt. Meneer Bos was erg verbaasd. Er viel een diepe stilte aan de andere kant. Ondertussen was meneer Bos naar een soortgelijke machine gelopen om te zien wat ik zag. Hij vroeg mij zo eens een aantal knopjes in te drukken en er bleken er nog een paar het niet te doen. Weer stilte en ik hoopte maar dat het nadenk stilte was, want ik wist echt niet wat te doen. Bleek meneer Bos de computer aangezet te hebben om daar hulp te zoeken. Vervolgens moest ik de naaimachine uitzetten, een toetscombinatie indrukken en tegelijkertijd de naaimachine aanzetten. Op het schermpje verscheen een tekst, die ik niet meer weet en er niet toe doet en dat was goed. Ik moest de naaimachine weer uitzetten, 3 tellen wachten en weer aandoen. En ja, hoor het knopje deed het weer! Ik was zo blij. Ik moest nog wel even een beetje heen en weer om de verschillende menu onderdelen werkend te krijgen, maar het resetten van de naaimachine was gelukt.
Inmiddels was mijn bezoek aangekomen. Ik heb de naaimachine uitgezet en ben gezellig met het bezoek gaan eten. Pff, wat een opluchting!

De vreugde was echter maar van korte duur. Vanmorgen heb ik de proeflap op het frame gezet en ik wilde vrolijk gaan naaien, maar na het aanzetten van de machine, deed de instellingen knop het weer niet. Ik heb de machine uitgezet en weer aan en niks. Ik heb overwogen om de truuk van de vorige dag toe te passen, maar ja dat is natuurlijk ook geen oplossing, om telkens je machine te resetten. Met de moed der wanhoop meneer Bos gebeld. Ik kon langskomen. En een kwartiertje later zat ik in de auto richting Huizen met de naaimachine in de achterbak. Hij zou even naar de machine kijken en aanstaande dinsdag met een monteur bellen en als ik de machine in Huizen achterliet, kon hij er dinsdagmorgen direkt mee aan de slag. Het moet een heel bijzonder ritje zijn geweest, want toen de naaimachine bij meneer Bos in de winkel op tafel stond en stroom kreeg en aangezet werd, deed alles het, inclusief het instellingen knopje. Ik kreeg sterke behoefte aan het befaamde luik in de grond! Ik heb dus de hele handel weer ingepakt en ik ben naar huis gegaan. Gelukkig heeft meneer Bos gevoel voor humor. Thuis ben ik direkt weer aan de slag gegaan. Het knopje deed het, wat een opluchting! En verder het werd een grote puinhoop. Weer knoedels draad aan de onderkant.  Ik begon aardig het punt te bereiken waarop ik wenste nooit een naaimachine gezien te hebben. Maar gelukkig is er de telefoon en een geduldige meneer Bos aan de andere kant van de lijn. Hij herkende het probleem en vroeg mij of ik de draad wel strak hou' bij het inrijgen van de draad. Weet ik veel, ik doe het zoals het uitkomt. Fout!!!!  Wel nu, ik rijg de draad er nu in terwijl ik hem strak hou en raad eens wat.......



de machine naait als een zonnetje, als een stomend stoommachientje, als een zoemend bijtje en de steekjes zijn MOOI en ik kan hard en de onderkant ziet er nu ook goed uit.
Dus ik blij, maar nog niet helemaal, want als ik een bocht naar links maak, breekt de draad........! Maar ik ben, samen met meneer Bos, al zo ver gekomen, dit laatste probleempje lossen we ook wel op.

5 opmerkingen:

  1. Wat een gedoe. En wat blijf je er ( zo lijkt het tenminste ) rustig bij.
    En wat bof je met meneer Bos.
    Hoeveel weken vakantie nog?? Met jouw doorzettingsvermogen moet het je gaan lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé bah, je zou hem zo uit je raam knallen..
    Ik hoop dat het laatste probleempje ook word op gelost..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een bloed van nder de nagels halende machine is dat toch! Mijn vriendin heeft ook deze problemen allemaal , en was blij te lezen dat het niet aan haar ligt. "Schudden voor gebruik", dacht ik, toen ik las over dat hij na de rit het opeens weer wel deed. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi Marina, ik heb ook zo,n machine en ook de zelfde problemen, hoe is het nu, ik was/ ben van plan een andere machine te kopen.
    verder vind ik het een hele fijne machine , alleen dat free motion is een ramp en daar had ik hem voor gekocht, hoor graag van je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi Marina,hoe gaat het nu met je machine, nog steeds een zonnetje, die meneer Bosch kan hem dus prima afstellen, wil hij dat ook voor mij doen?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...