zaterdag 14 augustus 2010

Jeans.

Een tijd geleden heb ik een quilt van jeansstof gezien. Er waren veel verschillende jeansstoffen in verwerkt in combinatie met roze stof. Erg mooi en erg praktisch. Het lijkt mij erg leuk om ook eens zoiets te maken en daarvoor ben ik spijkerbroeken aan het verzamelen. Ik heb er al aardig wat en de plastic bak, die ik ervoor bedoeld had, was al snel vol.


De plastic tassen stapelden zich er om heen en dat is niet echt handig.
Ik had mij dan ook voorgenomen deze vakantie de spijkerbroeken onder handen te nemen en de geschikte stukken er uit te knippen en de rest weg te gooien. Want dat is nl de bedoeling. Vooral de broekspijpen leveren veel geschikte stukken op. En hoe meer spijkerbroeken, des te meer variatie in stof er voor de quilt beschikbaar is.
Ik ben eerst met een gewone stofschaar aan het werk gegaan, maar de naden zijn zo dik en stug, dat er grover geweld nodig was. Ik heb nu een grote stevige schaar, die heel scherp is en die heel gemakkelijk door alle verdikkingen heen gaat.
Ik knip eerst de zoomnaad er af. Dan ga ik langs de naad van de broekspijp omhoog, langs het kruis, de rits en de taille band. Dan langs de broekzak weer naar beneden. Bij de achterkant laat ik de kontzak er aan, want dat kan later misschien nog iets leuks opleveren voor de quilt. Ik raak er aardig bedreven in en als ik klaar ben met een broek, hou ik een soort broekskelet over van 4 broekspijpnaden, een kont naad, een tailleband met rits en knoop en 2 binnen zakken. Het is echt geen gezicht.


Ik doe dit bijvoorkeur buiten in de tuin, want het maakt een rommel! Dat wil je niet weten.
De bruikbare stukken bewaar ik tot ik genoeg verschillende stoffen heb om een quilt te maken. Maar ik moet nog op zoek naar een geschikt patroon. Dus als je een suggestie hebt? Ik hou' mij graag aanbevolen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...