zondag 19 juni 2011

Civil War Stars vervolg.



















Gisteren ben ik begonnen aan de 4e rij. Ik zag er al tegenop, aangezien ik met templates zou moeten werken en nu heb ik echt een hekel aan dit blok gekregen.
Ik heb er voor gekozen om toch te gaan snijden met de liniaal en dat ging eigenlijk best goed. Ik heb de inch liniaal gebruikt en een driehoek van 60 graden. Ik heb de voorbeelden 3 keer nagemeten en alles goed overdacht en het snijden van de driehoeken ging goed. Het snijden van de halve parallellogrammen ging ook goed, tot ik mij vergiste bij de spiegelbeelden. Aangezien ik genoeg stof heb, was dit geen probleem. Gewoon opnieuw doen, maar dan nu van de andere kant. Het snijden van de inzet stukjes was een apart verhaal. Het meten ging goed en het eerste stukje snijden ook, maar bij het 2e stukje deed ik iets fout, dat ik maar niet kon ontdekken. Het stukje werd te groot. Na een aantal keren proberen, heb ik maar besloten met kunst en vliegwerk de juiste maat er van te maken.
Toen heb ik de stukjes neergelegd en ik ben begonnen met naaien. Een lastige klus. Alle hoekjes van de driehoeken waren afgesneden en dan lijkt het gemakkelijk, maar dan gaat juist alles fout. Gelukkig doe ik nu even stukje voor stukje en kon ik al meteen bij de eerste naad de boel uithalen. Daar hou' ik niet van en het wordt er niet mooier op, maar afijn, het moet. Ik herinnerde mij hoe ik de diamanten aan elkaar heb genaaid en begon ook hier met de naadjes te schuiven en dat bleek de oplossing. Alles zag er best goed uit, maar door het vele opletten op allerlei zaken, was ik even vergeten op de instruktie te kijken hoe ik de zijstukjes er aan moest zetten en toen ging het pas goed mis. Ik had een driehoekje aan het inzet stukje moeten naaien en dit dan samen aan het middenstuk moeten naaien met een handige rechte naad. Maar ja om dit nu nog voor elkaar te krijgen moest ik erg veel uithalen en dat zag ik niet zitten. Dus maar proberen met een y-naad de boel aan elkaar te naaien. Ik heb dit nog niet eerder gedaan en ken het alleen van foto's en filmpjes.



















Het eerste naadje is natuurlijk simpel. Ik had met een speld en een potlood aangegeven tot waar ik moest naaien. Vervolgens ging er van alles mis. Ik was toch te ver gegaan,  ik kreeg de stof niet gedraaid om het 2e naadje te naaien, de stof was te kort. En nog veel meer. Ik heb net zoveel steekjes uitgehaald als nodig was om de boel toch voor elkaar te krijgen en het resultaat was een bobbelig geheel dat niet plat wilde liggen. Grrrr. Ik heb eindeloos geprutst en gedaan en er is iets gelukt en ik weet echt niet meer hoe. Maar wel dankzij de strijkbout!



















De andere kant heb ik toch maar uitgehaald om het volgens de instruktie te doen, maar, och heden, ook hier ging iets fout.



















Na het aannaaien van het inzetstukje was de stof te kort voor de naadtoeslag. En toch heeft het stukje stof de juiste maat. Ik heb ook dit naadje weer losgetornd en geschoven met de stof zodat er net genoeg naadtoeslag was. Wat een gedoe! Afijn, het blokje is af en het lijkt aanvaardbaar, al is het zo te zien op de foto hartstikke scheef. Ik heb nog maar even niet naar de maat gekeken.
En nu moet ik er nog 5 voor deze rij. Ik ben er nog niet uit of ik meteen doorga en er dan vanaf ben of dat ik eerst wat anders ga doen om bij te komen van dit debacle!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...