vrijdag 29 januari 2021

Kaleidoscoop quilt.


In december heb ik bij Hilde Hoogwaerts, via zoom, een workshop gevolgd om een Kaleidoscoopquilt te maken. 


Het was heel erg leuk!


Ik vind het altijd erg leuk om te vertellen hoe ik een en ander gemaakt heb, maar dat ga ik nu niet doen, want dan verklap ik het geheim van de smid. En ik ben niet de smid!


Ik heb er ontzettend veel van geleerd.
De techniek om dit zo te maken op de eerste plaats. Maar ook om los te gaan met de stof keuze. Ik had geen idee wat het effect zou worden. En er was ook geen enkele manier om dit te weten te komen. Dus heb ik keuzes gemaakt, die mij leuk leken, zonder verder na te denken.

Ik hou er van precies te werken. Dan wordt alles het mooist. Ik heb nu ook heel precies gewerkt, maar op een aantal plekken ontstonden er toch problemen. Dit komt door de schuine lijnen. Ik weet niet precies wat ik fout gedaan heb, dat moet ik nog ontdekken, maar ik ben wel heel konsekwent geweest en heb de fout steeds op dezelfde plek gemaakt. Ik weet voor een volgende keer, dat als ik deze fout opnieuw maak, ik een en ander uit moet halen en anders moet doen.

Ondanks enige stevige problemen heb ik de quilt top in elkaar kunnen zetten. In het midden van de top zat een enorme bolling. Daar had ik gemakkelijk een halve voetbal mee kunnen bekleden. Schuine naden hebben zo hun eigen aanpak nodig bij het naaien. Ze hebben ook het voordeel dat er behoorlijk wat rek in de top ontstaat. De stoomstrijkijzer en de wollen strijkmat hebben goede dienst gedaan. Ik geloof niet dat ik ooit zoveel stoom op welk strijkwerk dan ook gebruikt heb! Laat staan op een quilt! Maar het resultaat is prima. 

Een vrijwel platte quilttop!


De top vroeg om een rand.
Dezelfde blauwe stof, die al in de hoeken gebruikt is, 
was er prima voor geschikt.
Ik ben erg tevreden met het resultaat.

Ik ga beslist nog een kaleidoscoop quilt maken.
Met ditzelfde patroon.
Ik weet nu wat het effect van deze keuzes is geweest.
Bij een volgende quilt wil ik proberen de ster in het midden meer af te bakenen. 
En ervoor te zorgen dat de kleuren 
minder in elkaar overlopen.
Dan worden de verschillende 'etappes' beter zichtbaar.
Maar ik weet zeker dat ook dan het
 resultaat heel verrassend zal zijn.

Groet, Marina.

2 opmerkingen:

  1. Wat een verrassend resultaat! Echt heel mooi geworden! Het was ook heel gezellig om jou in deze workshop te hebben! Groetjes Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is jouw caleidoscoop mooi geworden! Prachtige kleurencombinatie! Fijn dat je de workshop leuk en leerzaam vond! Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...