woensdag 16 augustus 2017

Victoria Findlay Wolfe.

Victoria Findlay Wolfe is een moderne quilter uit New York.
Zij had een tentoonstelling op het 
Festival of Quilts in Birmingham:
Traditions Made Modern.
Ik vind dit haar mooiste quilt.
Een ongelooflijk aardige vrouw, 
waar je heel gemakkelijk mee in gesprek 
raakt over haar werk.
En wat voor werk.
Zij heeft de double weddingring uit de mottenballen 
gehaald en modern gemaakt.
Op Pinterest en op Instagram kun je ze zien.
Ze zijn prachtig.
Ze heeft er een boek over geschreven:
Double Weddingring Quilts. 
Tradition made modern.
(te leen in de bibliotheek van het Quiltersgilde)
Maar ook haar nieuwe quilts zijn fantastisch!
Ze werkt intuïtief op een ontwerpwand. 
Ze maakt vooraf geen tekening.
Ze heeft een idee en laat zich leiden 
door het patroon, de stoffen en de kleuren 
en ziet dan waar dit haar brengt.
Ze weet vooraf absoluut niet wat voor quilt het wordt.
Ik volg haar al een poosje en 
toen ik zag dat zij in Birmingham een tentoonstelling 
zou hebben en een lezing zou houden, 
heb ik mij er direct voor ingeschreven. 
Dit is echt een buitenkansje!
De dag voor de lezing heb ik de tentoonstelling bezocht.
Ze kwam direct naar mij toe om te praten over de quilts. 
Ze vroeg welke ik het mooiste vond en 
tot welke quilt ik mij het meest aangetrokken voelde. 
Dat gaf direct gespreksstof en was heel erg leuk.
Deze New York Beauty is een
variatie op de double weddingring.
De lezing was erg leuk.
Ze liet veel plaatjes zien van quilts en quilts in wording 
en vertelde over haar werkwijze.
Dat deed ze heel humoristisch en
betrok de zaal bij haar verhaal.
Het klonk allemaal erg eenvoudig, 
maar laten we niet vergeten dat hier 
een echte kunstenaar aan het woord is.
Victoria Findlay Wolfe is opgegroeid in Minnesota. 
Dat ligt ergens in het midden, vlakbij de Canadese grens.
Ze is opgegroeid op een boerderij. 
Haar vader had ook een meubelstofferingsbedrijf. 
Haar moeder naaide kleding en haar oma maakte quilts. 
Crazy quilts van felgekleurde polyester stoffen.
Ze wist als kind al dat ze kunstenaar wilde worden.
Ze heeft een kunst opleiding gedaan en 
is opgeleid als kunstschilder.
Nooit gedacht dat quilten 
haar ultieme kunstvorm zou worden.
Haar eerste quilt heeft ze gemaakt voor haar........ dochter, 
die als een-jarig kind door haar
en haar man is geadopteerd.
Zonder enige ervaring of kennis, 
behalve hoe je kleding naait, 
begon zij te quilten.
En dat bleek haar grote passie te zijn.
Ze is nu wereld beroemd. 
Ze heeft een quiltwinkel in New York, 
maakt prachtige quilts,
 zowel voor zichzelf als op bestelling, 
ontwerpt stoffen, garens, exposeert, 
geeft les en houdt lezingen over de hele wereld.
Ze heeft een 2e boek geschreven: 
15 minutes of play, 
over hoe je je eigen stof kunt maken 
door elke dag een kwartiertje bezig te zijn 
(ook te leen in de bieb van het Quiltersgilde) 
en een 3e boek komt er aan: Modern Quilt Magic.
De quilts, die ik hier laat zien, komen uit dit 3e boek.
Haar prachtige quilts worden op schitterende wijze 
machinaal gequilt door een vriendin van haar.
Zij kan echt toveren met haar long arm machine
en brengt quilts echt tot leven.
Victoria heeft geen tijd om alle quilts zelf door te quilten.
Meestal voert ze een aantal gesprekken
met haar vriendin om te bespreken

wat de aard van het quilten zou kunnen zijn
en dan wacht ze af wat er gebeurt.
Er zit zoveel afwisseling in het quiltwerk.
Het voegt echt iets toe aan de quilt en 
draagt bij aan de schoonheid en de uitstraling ervan.
Ik vond het superleuk om deze 
dynamische vrouw te ontmoeten 
en haar prachtige quilts te zien.
Na de lezing ben ik terug gegaan naar haar tentoonstelling 
om de quilts opnieuw te bekijken.
Ik vond het een feest.

Zomerse groeten, Marina.

6 opmerkingen:

  1. Oh Marina wat een leuk verhaal, een klein beetje jaloers ben ik wel!
    Maar op deze manier heb ik toch iets gezien en gehoord van de quilts

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig dat je zo uitgebreid over haar geschreven hebt. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je haar persoonlijk gesproken hebt, het is inderdaad een lieve energieke vrouw! Eentje om in de gaten te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super weergave van haar werk. Ik volg haar al een tijdje en ben erg onder de indruk van haar werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig zoals jij het hier allemaal verteld, foto's plaatst en ons mee laat genieten! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig.bedankt voor weer een kennismaking met een mij onbekende inspirerende quiltster.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...