donderdag 29 mei 2014

Schuin afwerken van de uiteinden van de bies - tutorial


Ik naai de bies altijd met de naaimachine aan de achterkant van de quilt.
Ik maak mitered hoekjes. Dat vind ik de mooiste hoekjes.
Het lastigste vind ik altijd het mooi aan elkaar naaien van de uiteinden.
Daarvoor heb ik op een you tube filmpje een mooie manier gezien: het schuin aan elkaar naaien van de uiteinden. Dat is mooier en handiger dan de uiteininden recht aan elkaar naaien. Dan is er minder bulk bij het naaien.


Naai de bies aan de quilt en laat een behoorlijk eind bies los hangen. Ga even heen en weer over het stiksel zodat de bies daar goed vast zit. 
Stop op voldoende afstand van het begin. Ga ook hier weer even heen en weer. Je moet de quilt hier kunnen dubbelvouwen om de bies af te werken. Hou' aan het eind ook voldoende bies over.


Vouw de bies open en meet de breedte van de bies. Ik maak biezen van 6 cm, die ik dubbelvouw tot 3.


Knip de rechter bies af op ongeveer de helft van de beschikbare ruimte.


Leg de linkerbies overlappend over de rechterbies en steek een speld op de plek waar beiden biezen elkaar treffen.


Meet vanaf de speld 6 cm (of de breedte van jouw bies) naar rechts en steek daar een speld in de bies.
Knip de bies af bij de 2e speld.
Vouw beide stukken bies open.


Dit is even een lastig moment. Vouw de quilt dubbel (ik heb hier duidelijk te weinig ruimte overgelaten). Leg beide uiteinden van de bies in een rechte hoek, met de uiteinden op elkaar.
Zet dit even vast met een of twee spelden. Leg alles even plat op tafel en trek een potloodlijn van hoek tot hoek



Naai op de naaimachine over deze lijn.


Voordat je de overtollige stof afknipt, controleer je even of je de biezen op de goede manier aan elkaar hebt genaaid, door de biezen even in vorm te leggen. Je ziet een driehoekje stof boven de bies uitkomen. Dit is goed. 


Vouw de bies open en knip, met voldoende naadtoeslag, de overtollige stof er af.


Vouw het naadje open en druk de naad met je vingers plat.
Vouw de bies weer dicht en leg het terug op de quilt.
Je zult zien dat het precies past.


Speld de bies op zijn plaats 


en naai hem vast.
Vouw de bies over de onafgewerkte rand van de quilt en je kunt niet meer zien waar het begin of het einde van de bies was.


Ik zet de bies met knijpertjes vast ipv met spelden en naai de bies met de hand vast op de goede kant van quilt.


En dan is het af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...