zondag 11 mei 2014

Flying Geese zonder restjes - tutorial


Flying Geese zonder restjes.


Voor het maken van deze ster heb ik 4 Flying Geese elementen nodig.


De ster wordt 8"x 8"
De Flying Geese elementen worden 4"x 2"

Voor deze techniek is het belangrijk de eindmaat van de Fying Geese te weten.
Het is ook belangrijk te weten welke stof gebruikt wordt voor de "Geese" (de grote driehoek) en welke voor "Air" (de 2 kleine driehoekjes).


In mijn geval is de Geese gemaakt van de gifgroene stof en Air van de gebloemde stof.

Om te weten hoe groot ik de vierkanten moet snijden voor de Geese, 
tel ik bij de lengte maat van de Geese 1 1/4 " op. 
Dat wordt dan in dit geval 4 + 1 1/4 = 5 1/4 " en dan in het vierkant van de groene stof.

Om te weten hoe groot ik de vierkantjes moet snijden voor Air, 
tel ik bij de breedte maat van de Geese 7/8" op.
Dat wordt dan in dit geval 2 + 7/8 = 2 7/8 " in het vierkant. 
Ik heb 4 van deze vierkantjes gebloemde stof nodig.

Om de ster af te maken heb ik 4 vierkantjes van 2" groene stof nodig voor de hoekblokjes en een middenvierkant gebloemde stof nodig van 4 x 4 ".

En dat ziet er dan zo uit.


 En dan nu de Flying Geese units.

Neem het vierkant van 5 1/4 groene stof en de 4 vierkantjes gebloemde stof.


Teken op de achterkant van de 4 gebloemde vierkantjes 
met potlood een lijn van hoek tot hoek.


Leg de gebloemde vierkantjes tegenover elkaar op het groene vierkant, 
zodanig dat de puntjes overlappen, goede kanten op elkaar.
Speld de vierkantjes even vast.


Stik op kwart inch links en rechts van de potloodlijn.


En snijd op de potloodlijn het vierkant door.
Dat ziet er dan zo uit.


Vouw de gebloemde driehoekjes naar buiten en strijk ze goed plat. 
Het geheel lijkt een beetje op een hart. Leg een vierkantje gebloemde stof op de punt van de groene stof en stik weer op een kwart inch links en rechts van de potloodlijn. Doe hetzelfde met het laatste vierkantje.


Snijd op de potloodlijn door.


Vouw het puntje naar buiten en strijk goed plat.
Snijd alle puntjes er oortjes af.


Je hebt dan 4 Flying Geese units en vrijwel geen afval.


Leg het gebloemde vierkant in het midden, 
de Geese er omheen 
en de groene vierkantjes in de hoeken.

Naai de ster verder zoals je gewend bent.



Ik naai rij voor rij. 


En dan zet ik de rijen aan elkaar.


Strijkboutje er overheen en klaar is kees!
En vrijwel geen afval!

Belangrijk vast gegeven:
Tel bij de lengtemaat van de geese 1 1/4 inch op voor het grote vierkant.
Tel bij de breedtemaat van de geese 7/8 inch op voor de 4 kleine vierkantjes.
Dan kun je elke willekeurige maat Flying Geese maken.

*******************************

1 opmerking:

  1. Wat een super uitleg, misschien wanneer ik ooit op de naaimachine ga werken. Ik heb je bericht in elkgeval geliked. Altijd handig zo een duidelijke tutorial. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...