maandag 23 november 2009

Tsja, die 6e rand.....




Zaterdag 21 november was er weer cursus voor het log cabin project en ik had mij voorgenomen dat dan de 24 blokken voor de 6e rand af zouden zijn. Het was even doorbijten, maar het is gelukt. Ik had alle stukjes in een lange snijsessie gesneden en in keurige stapeltjes gelegd. Lekker overzichtelijk. Er moesten ook vrij veel diagonale naailijntjes worden getekend en daarvoor heb ik een extra makkelijk glijdend pennetje gezocht. Dat scheelt ook weer tijd. En het naaien ging best goed. Ik word steeds vaardiger, en ook sneller, in het net naast het lijntje naaien, waar door de strookjes steeds mooier worden en dan ook weer beter aan het blok passen.Toen het laatste strookje aangenaaid was en het blok gestreken, voelde ik grote voldoening en ook wel opluchting. Ik ben maanden met deze blokken bezig geweest en pff, ik was het ook wel zat. Maar ze zijn ook wel heel mooi geworden!
De volgende dag op de cursus heb ik voor het eerst alle blokken aan de quilt "aangelegd". Het zag er prachtig uit. Voor zolang als het duurde!
Later op de ochtend, tijdens het bespreken van een bepaalde kleurkeuze voor een volgend blok, kwam de grote deceptie. Er zit een fout in het blok! Grrrr! Het is een kleurfout. En de fout is gemaakt ergens in mei toen ik het blok op papier heb ingekleurd. Ik heb gekozen om een extra kleur in te voegen, roze, en in plaats van het stukje in de blauwe rand te plaatsen heb ik het in de lichte rand geplaatst. Als je het blok ziet, zie je er niets van en 's morgens bij het bekijken van de hele quilt hebben we het ook niet gezien. Maar als je het in het gehele perspectief ziet, zie je het wel. Na een lichte rand komt een blauwe rand en dan weer een lichte. En dit patroon is nu dus doorbroken. Mijn quiltjuf zag het toen we de grote quilt ernaast legden om de volgende blokken te bekijken. Ik zag de fout wel, maar ik kon niet direct het effect van het geheel overzien. En ik was heel boos op mijzelf. Mijn eerste reactie was: ik haal het uit, maar dat doe ik dus niet. Het uithalen is vreselijk veel werk en het opnieuw naaien ook. Want dan moet je in een kant en klaar blok gaan knoeien en dat wordt echt niet mooi. Dus laat ik het zitten en moet ik er mee leren leven dat het net even iets anders wordt dan ik eerst gedacht heb. En als de quilt af is, zal niemand er iets van zien. We hebben samen bekeken hoe het nu moet worden en hoe ik het volgende blok moet maken en dat is een prima oplossing geworden.
Dit was wel een oefening in probleem loslaten en direct aan een oplossing werken. En dat is niet mijn sterkste kant!
Vanmorgen heb ik mijn quilt op de vloer uitgelegd. Eerst op de "foute" manier, met de roze puntjes naar buiten (de onderste foto). Daarna op de "goede" manier, met de roze puntjes naar binnen (de bovenste foto). En dan zie je het effect heel goed en dat er maar 1 manier is en dat is met de roze puntjes naar binnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...