zaterdag 14 november 2009

Een mandje vol hartjes.






In het voorjaar heb ik voor een speciaal project 2 hartjes gemaakt. Het was een simpel patroontje en snel klaar. Het resultaat was erg leuk. Ik heb ook de borduurmogelijkheid van mijn nieuwe naaimachine geprobeerd en er hartjes op geborduurd. Toen zich een poosje later een nieuwe gelegenheid voordeed, besloot ik voor een groep, waar ik aan deelnam, ook hartjes te maken. Het zijn er uiteindelijk 35 geworden en ze zijn allemaal verschillend. Ik heb het werk in porties verdeeld. Tijdens mijn vakantie, 's avonds in de hotelkamers tijdens onze rondreis door de zuidwestelijke staten van de Verenigde Staten, heb ik de achterkanten met een malletje getekend en uitgeknipt. Ook voor de vulling heb ik dezelfde mal gebruikt. Terug in het land ben ik smalle strookjes stof aan elkaar gaan naaien. Eerst snijden, dan een beetje leuk verdelen en tenslotte naaien. Daarbij merkte ik dat de lap stof, die zo ontstond een beetje krom ging trekken. In een artikel in een tijdschrift las ik, bij toeval, dat je de strookjes steeds van een andere kant aan moet naaien, zodat je dat krom trekken voorkomt. Het is wel een megaklus geworden en tegen het einde heb ik wel iets bredere stroken gebruikt want anders was het niet op tijd gereed gekomen. De voorkant heb ik ook met de mal omgetrokken en om de ontstane stof zo goed mogelijk te gebruiken, legde ik de mal telkens anders. Hierdoor hebben sommige harten vertikale stroken of horizontale stroken of diagonale stroken. Hierdoor zijn ze niet alleen kwa strookjes verschillend geworden, maar ook kwa stofrichting. Een lintje er aan om ze op te hangen en met de kartelschaar de omtrek langsgeknipt als afwerking. Dit was nog een heel avontuur, want mijn 2 kartelscharen waren zo bot als je maar kunt bedenken en ik kon maar centimeter voor centimeter knippen en het duurde dus eindeloos voor ik daar mee klaar was. Na afloop heb ik de 2 scharen meteen weg gedaan en een nieuwe gekocht.(Sindsdien natuurlijk geen kartel meer geknipt!)
Ik heb dit keer maar 1 hart geborduurd, met een tekst dit keer.
De hartjes zijn heel erg leuk geworden. Het was ook heel leuk om de hele "oogst" zo bijelkaar te zien. Het uitdelen ervan was een heel fijn en dankbaar gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...