dinsdag 2 november 2021

Ja, nu is die zomer wel voorbij! We hebben zelfs wintertijd!

Deze vrolijke quilt was mijn zomer project. Een ontwerp van Pamela Goecke Dinndorf, uitgegeven door Quiltmania. Allemaal ronde vormen, waarbij de lange smalle heel uitdagend waren.
Alle blokken moesten getekend worden en daarvoor zijn Paterno mallen beter geschikt dan mallen van papier.
Het patronen boekje bevatte niet alleen een handig overzicht van alle stoffen,

maar ook een goed uitgewerkte handleiding hoe de mallen zo op de stof te leggen, dat je goed uit kwam met de stof.
Er was veel tekenwerk, maar erg leuk om te doen op de regen 
achtige dagen van deze zomer.
En na het tekenen volgde het knipwerk.
Elk onderdeel werd zorgvuldig gemerkt, zodat de paren later konden worden samengevoegd.
Er ontstonden leuke stapeltjes.
En daar kon ik goed mee werken.
Af en toe was er een kleine vergissing en hield ik iets over dat nergens bij paste, maar na even zoeken, vond ik toch nog ergens de missende/verwisselde delen.
Het werd een leuk stapeltje.
Ook de langwerpige vormen werden bij elkaar gezocht.
Met die stukken stof moest ik wel voorzichtig omgaan. Ze hebben een heel smal stukje in het midden!
En toen kon het plakken beginnen.
Ik gebruik geen spelden, maar lijm de delen aan elkaar.
Op het besloten deel van de website van het Quiltersgilde staat in de TOM van augustus precies beschreven hoe je dit kunt doen.
Het gaat heel gemakkelijk en best snel.
En hier is een filmpje ervan.
Als een en ander geplakt is, gaat het naaien probleemloos.
Ook de lange smalle stukken.
En heb je binnen de kortste keren alle blokken aan elkaar genaaid.
Dan begint het samenstellen van de top op de ontwerp wand.
De zomer heeft inmiddels warme temperaturen ontwikkeld en de ventilator blaast verkoelende lucht. Dat mocht niet al te hard gaan, want dan vlogen de blokken weer van de ontwerp wand en kon ik opnieuw beginnen!
De top pastte er niet helemaal op.
Maar gelukkig is er overal voldoende vloeroppervlak.
Het is een hele vrolijke quilt met heel veel verschillende stoffen.
Ik wordt er heel vrolijk van.

Deze quilt heeft nog geen naam of titel.
Misschien dat dit na het quilten vanzelf ontstaat.

Groet, Marina.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig gemaakt, wat een handig idee om de naden vast te lijmen. Nu een mooi plekje zoeken om op te hangen.
    Groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is een ontwerp wand ? Ik heb nooit van gehoord. Kun je mij uitleggen hoe het gemaakt is ? En wat voor materialen nodig zijn? Het lijkt mij erg handig.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...