maandag 19 juli 2021

Marina's Quiltzomer 3.

 Een mini vakantie van 2 dagen bracht mij naar het oosten van het land. Eerst lunchen bij de Witte Wieven, aangezien de Molen van Zwieps gesloten was! Daarna een bezoek aan Margreet Otto, die vorig jaar van Woerden naar Lochem is verhuisd. Wat een mooie grote winkel! Ik was er nog niet eerder geweest en ik genoot van de ruime Kaffe Fassett hoek en de vele quilts, die aan de muren hangen. Ik was op zoek naar achterkanten voor 2 tops en ik ben goed geslaagd. Een prachtige dubbelbrede lotusblad van Kaffe Fassett. Wat een heerlijke zachte stof. En een grappige gestippelde stof, in verschillende kleuren, waar je bloemen of eieren in kunt zien. Het nieuwste boek van Kaffe Fasset is uit, dus die ging ook mee naar huis. Plus een lapje met zeemeerminnen. Daar ga ik iets voor de kleindochter van maken, maar ik weet nog niet wat! 

Na een nachtje in een gezellig hotel, koers gezet naar Kring van Dorth, allemaal leuke nieuwe namen! In de plaatselijke Stayokay, een Noors jachthuis, dat je het gevoel geeft  in het buitenland te zijn, geeft Carola Mokveld een workshop Eco-printen. We hebben er veel zin in.

Voor de deur staan de pannen al te koken en binnen ligt het basis materiaal al klaar. Carola begint voortvarend uit te leggen en voor te doen en binnen de kortste keren zijn we met de eerste lap bezig.

De lappen zijn voorgebeitst. Daardoor zijn de vezels van de stof beter in staat de kleurstof op te nemen. We maken de lappen nat in een emmer water en kunnen kiezen uit een grote voorraad bladeren en bloemen, die ter plekke zijn geplukt. We krijgen instructie hoe de bladeren neer te leggen en gaan lekker aan de slag.

Met houten roller gaan we over de bladeren om ze een beetje plat te drukken en daarna wordt de stof met behulp van een stuk papier     strak opgerold.
Touwtje er om heen
en in de pan, waar een kleurstof in zit.
Daar mag het anderhalf uur in sudderen.
We gaan meteen door met de 2e lap.
Spiegelen. 
Je werkt op de helft van de stof en probeert je voor te stellen hoe het er straks uit gaat zien.
De bladeren worden, al was het een appeltaart, bedekt met de andere helft van de stof en opgerold. Maar dit keer gaat er ook een lapje plastic omheen.
Deze lappen gaan in een pan met kokend water en mogen anderhalf uur , of langer, in de stoom liggen. Voorlopig heb ik geen idee van het effect en ik begrijp ook niets van het procedé.                                                        Ik ben bang, dat dit ook zo zal blijven.
Na de lunch zijn we aan de 3e lap toe. Ik had echt niet verwacht, dat we zoveel zouden doen op 1 dag. Ik kies voor een roze lap. En zorg ervoor dat de bladeren en bloemen er niet symmetrisch op liggen.
Dit keer wordt de lap bedekt met een voorbewerkte deken en            ook weer opgerold en ingepakt. Hup in de stoompan.
Dan gaan we de eerste lap uitpakken.
Het is een gloeiend heet pakketje en o zo spannend.
De verrassing is zo groot en het is zo mooi geworden. 
Fantastisch!
Iedereen heeft prachtige lappen, 
die nu op een rekje hangen te drogen.
Ook de 2e lap komt uit de pan.
En ook hier is verrassing enorm.
Een totaal ander proces geeft een totaal ander resultaat.
Sommige bladeren geven kleur af, andere bladeren reageren met de voorbeits in de stof. De bloemen geven alleen een vage vlek.
De totale lap is echt super mooi.
De 3e lap wordt uitgepakt.
De deken gaat eraf en de bladeren worden er af geplukt.
Grote verbazing over dit resultaat.
Mislukt!
Nee, het is niet mislukt.                                                                                     Het is een ander effect, dan we verwacht hebben.
Waar komt dit door?                                                                                        Niet lang genoeg in de stoompan?
Niet strak genoeg opgerold?
Geen idee!
Samen met Carola doe ik een sprintje en beleg de lap voor een 2e keer. Dat kan namelijk. En er is nog genoeg tijd. Het resultaat is iets duidelijker, maar er blijven vragen over de behaalde effecten. Carola denkt, dat er te weinig ijzer in de voorbeits zat. Ik geloof haar direct en vindt mijn lap erg mooi.
Er is tijd voor nog een lap en ik kies voor de
pan met blauwe verfstof.
Prachtig. Ik vind het net toveren. Kastanjeblad, eik en in het hoekje een bloem van de hortensia.
De natte lappen worden in plastic gepakt om mee naar huis te nemen. En met een schrift vol aantekeningen zetten we koers naar huis.
Het was een ongelooflijk leuke dag. Carola is heel enthousiast, legt goed uit, weet ons goed aan het werkt te zetten en aan het werk te houden en vertelt honderd uit. Ik heb er enorm van genoten.

Thuis hang ik de lappen in de tuin om verder te drogen.
Binnenkort moet ik er nog met de strijkbout over heen.
Ik ben benieuwd hoe ze er dan uit zien.

Het was een heerlijke mini vakantie,                                                                die aanvoelde als veel meer dan 2 dagen.

Groet, Marina.

5 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...