dinsdag 19 oktober 2010

Van de nood een deugd maken.


Vandaag waren we in Coevorden in het Stedelijk Museum. Het is gevestigd in het voormalige arsenaal. Coevorden heeft een lange historie en in het museum is daar van alles over te zien. Op de bovenste verdieping, tussen de lage balken waar zelfs ik de neiging had om te bukken en mijn man dit daadwerkelijk ook moest doen, is de afdeling kleding. Van vroege meisjes en vrouwenkleding tot moderne politieuniformen. Ik was niet heel erg geinteresseerd (we waren al de hele dag aan het lopen en van alles aan het bekijken en ik was een beetje moe) maar toen ik langs deze uitstalling liep, was mijn belangstelling helemaal terug.
Ik wist meteen waar ik naar keek. Damesrokjes, die na de 2e Wereld Oorlog waren gemaakt, toen stof nog heel erg schaars was. Ik heb een exemplaar gezien op de grote quilttentoonsteling in het Fries Museum. Ik had niet verwacht er ooit nog een te zien.
Ze zijn erg verschillend. Deze is erg decoratief van gebloemde stoffen.


En deze is gemaakt van stoffen, die refereren aan de voorbije strijd en ontbering.


Het heeft zeker tot 1950 geduurd voor er weer stoffen te koop waren om kleding van te maken.

Dit is trouwens mijn honderdste bericht!

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd met je honderdste berichtje.
    Leuk om deze rokjes te zien.
    Groeten Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...