zaterdag 8 juni 2024

Weer twee Rijen af.


 De rij met zandloper blokken is af. De rij is waarschijnlijk net iets te lang, maar daar ga ik pas, als alle rijen af zijn, over nadenken. Als ze allemaal evenveel te lang zijn, is er geen probleem. Maar ik denk niet dat dit het geval zal zijn.


Het waren grappige blokken om te maken. En toen ze af waren, moest ik er nog een inch afsnijden om het bedoelde patroon te krijgen. Dit was even een verrassing, maar het effect is erg leuk.
 Ook deze rij heeft verschillende stoffen met subtiele kleurverschillen.
En ondanks een staalkaart, plakkers met de juiste letter aanduiding en regelmatige controle, heb ik het voor elkaar gekregen om met de turkooizen stoffen precies de verkeerde combinaties te maken. En, om het nog mooier te maken, ben ik daar niet konsekwent in geweest. In het geheel van de quilt zal het vast niet opvallen en anders moet ik maar door half geloken ogen kijken!


Ook in rij 6, X en O blokken, zitten verschillende kleuren, die op elkaar lijken.
En het is mij zowaar gelukt om het deze keer goed te doen. Ik heb super goed opgelet.


Ook dit blok is bewust te groot.
Dit is de werkwijze van Tara Faughnan. Ze vindt het lastig om hele precieze maten te geven en laat telkens de blokken bijsnijden tot de juiste maat. Als je het eenmaal weet, kijk je er niet meer van op. Ze maakt bij elke rij video's met snij en naai instructies. Ik heb ze kwa techniek niet echt nodig, maar ik kijk ze wel allemaal, want je weet maar nooit waar wat te leren valt. Ze geeft ook handige tips voor het echt heel precies naaien om er voor te zorgen dat de rijen op de juiste maat eindigen.  Je kan niet zo maar een stuk van een rij afsnijden als het te groot is en te klein is ook zo  onhandig!


Zes van de een en 5 van de ander.


Nu zijn de O blokken aan de beurt. Het is het square in a square blok en volgens het patroon moet ik dit met paper piecing maken. Maar daar ben ik geen fan van en ik besluit het niet te doen. Jammer genoeg staat nergens in het patroon de maat van het roze blokje, maar dat kon ik afmeten van het paper piece patroon.


Twee verschillende kleuren roze voor de ootjes. 
Dat kan in deze fase niet fout gaan!


Bijsnijden tot de juiste maat. Dit liniaaltje heeft een middenstip! 
Dat kwam heel goed uit. Met een vouwtje het midden van het roze vierkantje bepaald, de liniaal er op en snijden maar! Soms hebben liniaaltjes meer handige functies dan je weet!


Boven en onder een rechthoekje aangezet en de blokken zijn klaar om, in de goede volgorde, aan elkaar te naaien!


Het zou zomaar kunnen, dat deze rij de goede maat heeft: 
72,5 inch!

Groet, Marina.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...