woensdag 31 juli 2019

De volgende fase.

Alle kwart blokken zijn op maat gesneden.

De draaimat kwam bij deze klus goed van pas.
Vervolgens de blokken samengesteld.
Dat is zo leuk om te doen.
Elk blok is anders. 
Dus dat is wel goed opletten geblazen. 
Een fout zit in een klein hoekje!
Later zal blijken hoe klein!
Als een blok in elkaar wordt gezet 
en als alle blokken straks klaar zijn 
en aan elkaar genaaid worden, 
is het erg fijn en erg mooi 
als alle naden goed genesteld kunnen worden.
Dat is nog al een uitzoekerijtje.
Om dit goed te kunnen zien, 
heb ik de blokken achterste voren op de ontwerp wand geplaatst.
Dan is 1 blik op de ontwerpwand genoeg 
om te weten welke kant je uit moet.

Ik heb de blokken ook genummerd, 
zodat ik later weet waar welk blok komt.
Daarvoor gebruik ik een zwarte stift en 
schrijf in de naadtoeslag.
Als ik aan het einde van de stapel ben,
hou' ik een kwart blok over en kom 2 kwart blokken tekort.
De hele stapel eens goed bekeken en nog eens.
Maar ik kan echt niet ontdekken waar ik fout ben gegaan.
Dus ga ik naar de buurvrouw om samen te kijken 
wat er aan de hand is.
Het duurt even, maar uiteindelijk ontdekken we de boosdoener.
De zwarte zit verkeerd en moet vervangen worden door de donkergrijze.
Dan kan de zwarte op haar rechtmatige plaats.
Ik mis 1 kwart blok.
Dat blok kan ik kwijt zijn geraakt in Amiens,
of in Chartres,
of in Ceps.
Maar nee, dat kan ik mij  niet voorstellen.
Ik speur altijd de grond af om niets kwijt te raken.
Het kan niet anders, dan dat ik mij verteld heb 
en een blok te weinig heb geknipt.
Als ik het restant van de lap op zoek 
om nog een blok te maken, 
komt de aap uit de mouw.
Ik heb het blok wel getekend, 
maar vergeten uit te knippen!
Nou, dan kun je lang zoeken!
Het kwart blok zat snel in elkaar en 
vond ook haar plekje in de cirkel.
Nu zijn alle cirkels klaar en gestreken.
De volgende fase is het maken van doorsnijdingen 
en een strook in het blok naaien.
De stofjes hiervoor vind ik niet mooi. 
Ik vind de stof te hard en te dik.
En wederom komen de Grunge stoffen de zaak redden.
Ik vind in mijn voorraad voor bijna elke kleur een prachtige vervanger.
Voor de licht gele lukt dit niet en 
dus besluit ik de originele stof te gebruiken. 
Die is niet zo dik; er zit iets van een werkje in, 
maar rafelt wel erg.
En ik kies nog een donkere versie, 
die ik er mooi bij vind passen.
Ik kijk nog wel even of ik de voorkant van de Grunge stof 
of de achterkant zal gebruiken.
Ik kies voor de voorkant.
Dat vind ik toch mooier.

Ok, nu verder snijden.
25 blokken,
elk 2 stroken.
Daar ben ik nog wel even zoet mee.

Groet, Marina.

1 opmerking:

  1. Prachtig, Marina. Wat spannend om die cirkels door te snijden ! En wat een prachtige stofjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...