zondag 23 december 2018

We proberen weer eens iets anders: blokprinten.


Zaterdagmiddag een paar uurtjes aan het blokprinten geweest. 
Wat is dat nou toch weer leuk. 
Eerst op papier wat dingen uitgeprobeerd. 
Ik had nog een rol zwart kaftpapier uit de tijd, dat mijn zoon elke kleur wilde als het maar zwart was.  En vervolgens raakte het kaften van boeken uit de mode. Ik heb nog een paar rollen op zolder liggen.  Niet echt geschikt om er kerstkadootjes mee in te pakken, maar de achterkant van dit papier is dus echt heel geschikt voor blokprinten en geeft hele mooie prints.
Maar dat oefenen gaat toch wel snel vervelen!
Op stof durfde ik nog niet.
Vooral omdat ik totaal geen idee heb
wat er vervolgens mee te doen. 
Dus een paar saaie correspondentie kaarten opgefleurd met een mooie print.
En vervolgens de enveloppen een printje gegeven.
.
Ook andere enveloppen moesten er aan geloven.
Ik vind vooral de pauw erg mooi,
maar ook de lotus is prachtig geworden.
Het is metallic textiel verf en het zit in een flesje.
Je knijpt de verf eruit en dat geeft totaal geen geknoei.
Ik heb de verf en de meeste blokprints in Engeland gekocht.
Ik zag een keer op het Festival of Quilts in Birmingham een demonstratie
en heb toen een doosje met blokprints en een doosje met verf,
sponsjes en een onderlegger gekocht.
Blokprinten doe je namelijk op een zachte ondergrond,
zodat je een goede afdruk krijgt.
Ik had er echter nog nooit wat mee gedaan.
De demonstratie was leuk,
maar was niet echt genoeg om er thuis mee aan de slag te gaan.

Een paar weken geleden heb ik een workshop blok printen gedaan
bij Nathalie Cassee van Kashmir Heritage.
Dat was ontzettend leuk.
Nathalie doet het erg leuk en erg goed,
want ik herinner mij nog precies hoe ze het ons verteld en voorgedaan heeft
en nu kan ik het thuis ook doen.
De onderlegger uit het doosje was nogal klein.
Ik had op zolder nog een oud oefenmatje en
daar heb ik een flink stuk vanaf geknipt en dat werkt perfect.

Na de kaarten en enveloppen, had ik genoeg moed
gekregen om het op stof te proberen.
Tijdens de workshop heb ik aan een schort gewerkt,
maar dat is niet af gekomen.

Ik had natuurlijk niet dezelfde blokprints en niet dezelfde kleur verf,
maar een kniesoor, die daar op let.
Ik heb de harten toegevoegd en nog een paar dingen.
Ik heb mij ingehouden,
want als je eenmaal bezig bent,
wil je meer en meer en
dat is niet altijd verstandig.
De verf moet 48 uur drogen en
dan ga ik het strijken om een en ander te fixeren.

Het is echt heel leuk en totaal niet moeilijk.

Groet, Marina.

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...