vrijdag 3 juni 2022

Workshop met Brigitte Heitland.


Eind mei zijn mijn vriendin Carla en ik naar Lochem gereden voor een workshop bij Margreet Otto. Brigitte Heitland toonde quilts uit haar nieuwe boek "Modern Building Blocks' en gaf een workshop met haar patroon Jewels. Een low volume quilt! Is weer eens iets totaal anders.

                                           

De quilts uit het nieuwe boek zijn erg mooi en de mogelijkheden met de buiding  blocks natuurlijk eindeloos. 

De zwart-witte tafel loper lijkt mij wel leuk.



Ook het Bauhaus patroon kwam ter sprake. Ik vind dit een erg leuk patroon, maar de oorspronkelijke quilt is heeeel groot en daar was ik niet zo enthousiast over. Maar als je het patroon koopt, krijg je via de mail een patroon voor een kleinere maat toegestuurd en dat was natuurlijk een hele leuke optie. Ook de verschillende kleuren waarin deze quilt gemaakt kan worden, zijn leuk.
Het patroon van de workshop, Jewels, is niet ingewikkeld en tot mijn verrassing gebruikt Brigitte foundation piecing. 

Ik werk best graag met paper of foundation piecing, maar dan wel voor kleine blokjes. Voor een groot blok kies ik liever een gewone snijtechniek.
Ik heb natuurlijk gewoon meegedaan met wat 'de juf' zegt, daarvoor kom je tenslotte naar de workshop en een eerste halve Jewel gemaakt met foundation piecing. Ik ben nooit zo snel.

Thuis gekomen, heb ik het patroon nog eens goed bekeken en ben ik vervolgens mallen gaan maken. Dat ging heel goed en na het tekenen en knippen, kon het naaien beginnen. Ik heb nu een A en een B blok af en het gaat heel goed. Ik ga dus door met deze techniek.

                                           

Ik begrijp wel waarom voor paper piecing is gekozen. 

Het snijden van de stoffen, op elkaar gestapeld in laagjes van 4 of 8, gaat natuurlijk veel sneller dan het stuk voor stuk omtrekken van de mallen en vervolgens knippen van de stof, maar het overtrekken van de papieren ondergrondjes en papieren patronen kost ook veel tijd en 

ik doe het liever zo. 



Dit was een leuk leermomentje voor mij. Ik kan en durf af te wijken van het patroon van de expert en mijn eigen techniek kiezen!


Groet, Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...