zondag 14 september 2014

Een echte Kandinsky, maar dan anders.



Op de Algemene Tentoonstelling in Arnhem zag ik deze quilt.
Ik werd er onmiddellijk door gegrepen, aangezien ik het herkende als een schilderij van Kandinsky. 
Ik ben een grote liefhebber van  zijn schilderijen. 
De quilt is een groepswerk van 14 vrouwen van de Op weg naar Art groep 3.
 " (zij) .... verleggen met Kandinsky hun grenzen en creatieve mogelijkheden, 
daarbij het uitdagende lijnenspel volgend." 
Aldus de catalogus.
Ik heb er heel lang naar staan kijken om te zien hoe het gemaakt is. Ik speel al heel lang met het idee om een quilt te maken naar een van zijn schilderijen en ik vind het heel erg leuk dat er meer mensen zijn, die zijn schilderijen ook op deze wijze inspirerend vinden.
Ik vind het heel knap gemaakt en dan ook nog opgebouwd uit zoveel verschillende delen!





De detail foto's laten goed zien met welke techniek er gewerkt is.



Dit is het schilderij. 
Het heet Compositie IV en het is van 1911. 

Dit schilderij is bijzonder door de invloed, 
die het op zijn latere werk heeft gehad.

Er zijn in totaal 10 schilderijen, die de naam Compositie hebben, 
maar ze zijn in verschillende jaren geschilderd. 
De laatste is van 1939 en in een totaal andere stijl geschilderd. 



De naam Compositie refereert aan muzikale composities.

Overigens is ook deze een mooi exemplaar om als quilt uit te beelden.

Ik heb een pagina op mijn blog gewijd aan informatie over Kandinsky.

Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...