donderdag 25 juli 2013

En nu is het klaar.


Het quilten van de Block Swap is gedaan. 
Ik moet zeggen dat het naaien van de laatste steekjes wel bijzonder is. 
Dit is de  4e quilt, die ik op het frame quilt en het is de grootste.


Ik heb gekozen voor een all over patroon: stippling. Hierbij maak je continue golf bewegingen en het is de bedoeling dat de draad nergens wordt gekruist. Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Behalve bij het naar boven bewegen. Dan kun je niet zien waar je heen gaat. En dan kruis je soms per ongeluk de draad. Het is een goed patroon om alle mogelijkheden van de combinatie machine-frame-draadspanning-stofspanning te ervaren. De machine heeft moeite met plekken waar 4 blokjes bij elkaar komen en waar door naadtoeslag veel stoflagen bij elkaar komen. Ik probeer die plekken nu te ontwijken.


De vierkanten heb ik met een bloem gequilt. Ik heb de bloem vooraf met krijt op de stof getekend om een idee te hebben voor de plaatsing en de grootte. Dat heeft goed gewerkt. En omdat stippling speels en beweeglijk is, vond ik het een goed idee de bloemen doorlopend te quilten en niet telkens af en aan te hechten. Dit heeft het quilten aanzienlijk vergemakkelijkt. Het stipplen gaat erg snel. Het is ongelooflijk hoe snel de machine kan naaien. En hoe soepel de combinatie machine-frame beweegt. Bij het maken van de bloem moest ik even afremmen en iets langzamer gaan. 
En zoals altijd: oefening baart kunst. 
De laatste serie bloemen is de mooiste.


Afgezien van alle ellende aan het begin, was het heel erg leuk om te doen.


Met een lapje veeg ik straks het krijt van de stof. Dan zal de bloem iets minder zichtbaar zijn. 
Maar de kleur van het garen blijft bij zo'n scrappy quilt altijd een compromis.


De kleur van het garen verloopt in verschillende tinten. Het is ton sur ton eigenlijk. Maar het is nauwelijks te zien.


Op de achterkant heb ik iets donkerder garen gebruikt ook met verlopende tinten. Ik had hier graag rood gebruikt, maar dat werkte niet goed en werd zichtbaar op de voorkant. Maar ik vind ook hier de kronkelingen wel leuk.


Al met al een spannende quilt om te maken. 
Mijn eerste block swap; 
voor het eerst een randen stof gebruikt 
en voor het eerst stippling gequilt.

Ik ben er heel tevreden over en heel blij met deze quilt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...