zaterdag 19 maart 2011

Lollypop Trees.


Kim McLean ontwerpt prachtige quilts. Het zijn applique quilts en zij gebruikt de stoffen van Kaffe Fassett. Het is een totaal ander stofgebruik dan hijzelf doet en het resultaat is prachtig. Vorig jaar heb ik een quilt met deze stof gemaakt en ik heb nog veel restanten. De quilts spreken mij enorm aan en het lijkt mij een prachtige manier om mijn restanten te gebruiken. Het zijn vrolijke, speelse vormen en vooral deze quilt, de Lollypop Trees springt er voor mij uit. Er is 1 probleem echter. Het is applique en mijn ervaring daarmee is nul. Op de lagere school heb ik wel iets met vilt gedaan, maar oef, dat is lang geleden en niet te vergelijken hiermee. Maar goed, als je iets wilt, moet je er iets voor over hebben. Ik heb mij aangemeld voor de Kim McLeanclub bij De Sampler. Onze quiltjuf Cathelijn is erg enthousiast. Zij laat zien wat zij zelf maakt, geeft tips en adviezen en helpt als je het niet meer weet. En mijn medeclubgenoten zijn ook heel erg aardig. Ik mag actief afkijken en mijn buurvrouw helpt mij als zij ziet dat ik vast loop. En wat maken zij allemaal mooie dingen. Heerlijk. Ik ben sinds een paar weken lid van een quiltgroep geworden, de Moviestars in Almere, en ook daar krijg ik van alle kanten hulp en advies. Echt heel fijn. En zo ziet mijn eerste lollypop tree er tot nog toe uit.


Het is echt een leerproces voor mij. Het werken met de freezer paper begin ik onder de knie te krijgen. Ik heb ervoor gekozen om het papier op de verkeerde kant van de stof te strijken en de naadtoeslag met een rijgsteek vast te zetten. Eerst deed ik het andersom en streek de naadtoeslag vast, maar dat ging erg lastig, vooral bij de cirkels. Met de rijgsteek gaat het prima. En ik gebruik de lijmstift voor de wat grotere stukken. Dat is ook een handige manier.  Ik heb er ook voor gekozen om alles met de hand te naaien. Met de machine zou ook kunnen, met fliesofix, maar dan wordt het effect wel erg plat en dat vind ik minder mooi.
Het uitzoeken van de stukjes stof is een heel avontuur. Ik heb de stof gesorteerd op kleur in 4 stapels gelegd. Dit heeft het voordeel dat ik alle stoffen weer eens uitgebreid heb bekeken en min of meer weet hoe ze er uit zien. Dat is belangrijk om de goede keuze te maken voor een mooi effect. En ik kan door het optillen van hoekjes snel door de stof "bladeren" om te vinden wat ik zoek. Het is wel een beetje een gedoe. Ik maak eerst alle onderdelen klaar en pas als ik alles heb voorbereid, ga ik het vast naaien. Want onderweg verandert er nog wel eens iets onder invloed van de keuzes, die je maakt. Maar ik bewaar alles, want je weet maar nooit of het stukje niet bij een ander blok te pas kan komen. Het zijn tenslotte 16 blokken!
Voor de cirkels gebruik ik Perfect Circles van Karen Kay Buckley en dat werkt super handig.
Op het blog Glorius Applique is te zien en te lezen hoe anderen deze quilts maken. Dat is heel erg leuk en erg mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...