donderdag 1 juni 2023

Marina's Quiltzomer 2023 1

 

                               Normaal gesproken doe ik niet aan meteorologische data voor zomer ed,                                                                           maar ik ben voor deze situatie van gedachte veranderd. 

Vorige week ben ik naar de Vermeer tentoonstelling geweest in het Rijksmuseum 
en het was echt geweldig. 


Ik heb aardig wat moeite moeten doen voor een kaartje en 
zodoende liep ik om kwart voor tien al door het museum. 
Een paar dagen eerder had ik een informatief mailtje van het museum ontvangen met handige informatie om de drukte in goede banen te leiden 
en de drukte viel mij alles zins mee.


In de mail zat ook een link naar de film 'Dichterbij Vermeer'. Een film waarin alle schilderijen van Vermeer worden besproken. Ook schilderijen, die niet in de tentoonstelling voorkomen. Echt een aanrader, ook als je niet naar de tentoonstelling bent geweest.


Het is een fantastische film. Elk werk komt aan de orde inclusief resultaten van de research, die van alles opgeleverd heeft over techniek en weggehaalde onderdelen. 


Heel veel close ups en details geven een heel mooi beeld van  de schilderijen. En elk schilderij wordt als verhaal geïnterpreteerd. Dat is erg leuk. 


Aan wie zit de vrouw een brief te schrijven? Van wie zou de brief zijn, die de meid aan haar bazin geeft en hoe komt zij aan die brief? 


Ik heb gekozen voor de stem van Steven Fry. Hij kan van elk detail een spannend verhaal maken. Heel erg leuk. Er is natuurlijk ook een Nederlandse stem.


De film geeft zoveel informatie en je ziet zoveel, 
dat toen ik in het museum kwam, 
en in de volle zalen naar de schilderijen keek, 
ik er al heel veel over wist en heel gericht kon kijken. 



Het was ook helemaal niet erg om vanaf rij 5 naar een schilderij te kijken en langzaam aan mijn weg naar voren te werken. Het was natuurlijk erg leuk om de schilderijen in het echt te zien. 


De meeste werken zijn echt heel klein. Dat vond ik wel een verrassing. Vermeer moet echt heel goede ogen gehad hebben en een hele goede fijne motoriek. Ik heb echt genoten van de tentoonstelling, de informatie vooraf en de beschikbaarheid van alle wand teksten op mijn telefoon. Ik ga voortaan vaker naar het Rijks!


Groet, Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...