woensdag 3 november 2021

Lange bereidingstijd! Met een dierbaar resultaat!

 

Sommige quilts hebben een lange aanloop en doorlopen verschillende stadia.
Verschillende stadia van ideeën, verschillende stadia van plannen, verschillende stadia van wanhoop, verschillende stadia van voltooiing, 
maar uiteindelijk ligt er een quilt.
Van deze quilt heb ik ontzettend veel geleerd.
Er zijn kleurenfamilies en de ene familie past niet zomaar bij de andere.
Met andere woorden: een leuke print in een vergrijsde goudkleur past niet bij de heldere primaire kleuren van mijn voorkeurspalet.
Blokken maken voor een quilt, zonder een plan werkt echt niet!
Applicaties maken is wel heel erg leuk. Tenminste als je heel veel verschillende technieken hebt uitgeprobeerd en er een paar hebt gevonden/ontwikkeld, die je goed en prettig vindt werken.
De meest complexe applicatie, die ik ooit gemaakt heb.
Ik heb er zelfs een pincet bij gebruikt om de smalle deeltjes op hun plaats 
te leggen en te houden. 
Genaaid met gouddraad. 
Een van de vele 'eersten' van deze quilt.
Het Boedaatje, uit een redelijk klein lapje stof waar ik heel toevallig tegenaan liep, kreeg er 3 collega's bij.
Namaste. 
Dit is de 2e versie. 
Bij de 1e had ik natuurlijk niet goed genoeg opgelet en 
achterste voren gemaakt!
Uiteindelijk is, na vele stofjes geprobeerd te hebben, de keuze gevallen op de Grunge stoffen. Die zijn zo goed toepasbaar en voor elk blok was er een goede kleur te vinden en werd het geheel bij elkaar getrokken. 
De rand is een paarse stof met goudkleurige maantjes.
Op de achterkant stof lotusbloemen van Kaffe Fassett. 
Een heerlijk soepele stof, die heel prettig aanvoelt.
Voor het quiltwerk heb ik een pantograph patroon gebruikt.
Het patroon ligt op de tafel aan de achterkant van de quiltmachine.
Je volgt het patroon met behulp van een laserlampje op de machine.
Heb ik wel eerst geoefend op een andere quilt, want ik had dit nog nooit eerder gedaan. Het is even goed opletten bij de voorbereiding, maar als dit goed gebeurt, is het naaien van het patroon goed te doen.
Maar eerst natuurlijk genoeg spoeltjes vol maken met het heerlijke Glide garen.
 Het aantal rijen kwam precies uit!
Alsof ik het precies uitgerekend had!
Beginners geluk, zal ik maar zeggen!
Ik heb een bies gemaakt, die alleen aan de achterkant zichtbaar is.
Ik vind de rand zo mooi genoeg.
En zo is de Yogaquilt voor Jorinde voltooid.
Het is een heel dierbare quilt geworden.
Mama Jorinde doet ook wel eens yoga met de kindjes.
Toen ik deze stof vond met kindjes in yogahoudingen, heb ik geen seconde getwijfeld en de hele lap gekocht.
Ik wilde de stof niet verknippen. Hij was zo al leuk genoeg.
Het is de meest simpele quilt geworden, die ik ooit gemaakt heb.
Een bovenkant en een achterkant, meer niet. 
Wel tussenvulling natuurlijk.
Ik heb deze quilt gebruikt om het pantograph patroon uit te proberen.
Vervolgens de lap door midden gesneden en er 2 kleine quiltjes van gemaakt.
Een voor Vera en een voor Isaac.

Namaste!
Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...