vrijdag 11 juni 2021

Frida Kahlo en Diego Rivera.


Vandaag was ik in het Cobra Museum in Amstelveen voor de tentoonstelling Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution. 


Het was mijn allereerste uitstapje sinds november 2019 en het was alleszins een succes. Het was een prachtige tentoonstelling. Ik heb er enorm van genoten. 

Het is geen hele grote tentoonstelling, maar er is wel heel erg veel informatie en dat is erg fijn. Er is een boekje met informatie en een audio tour, die je gratis op je eigen smartphone kunt afluisteren. 
Afgelopen winter heb ik een college reeks over Frida Kahlo en het Surrealisme gevolgd. Ik hou niet van surrealistische kunst en na de colleges nog niet. Maar het was wel heel erg interessant en gaf heel veel achtergrond informatie over deze kunststroming en over de Mexicaanse geschiedenis. En dit kwam nu heel goed van pas. Ik herkende verschillende namen, kon hen plaatsen in de geschiedenis en herkende veel van wat in de colleges aan de orde is gekomen. 

En ik kende de levensgeschiedenis van Frida en Diego al. 
Al met al zeer de moeite waard. 


Frida Kahlo weigerde overigens om zich surrealist te noemen. 
Ze schilderde haar eigen leven.


En dat leven was zeer turbulent. Door ziekte en een ongeluk had ze haar leven lang pijn en was zij beperkt in haar mogelijkheden. 

Ze kon geen kinderen krijgen en dit wordt in haar kunst veelvuldig weerspiegeld. 

Ze was communiste en hield erg veel van de Mexicaanse geschiedenis en cultuur. Haar leven met en zonder Diego brengt haar naar Europa en Amerika. Ze wordt gevraagd voor verschillende tentoonstellingen.

Zij kleedde zich vaak in traditionele Mexicaanse dracht.
Dit was deels ter ere van haar moeders afkomst, en deels ook omdat deze kleding haar kunstbeen en korsetten maskeerde. De kleding op de tentoonstelling is wel traditioneel Mexicans, maar niet van Frida Kahlo zelf. 
Ook van Diego hangt werk op de tentoonstelling.

Hij was een bekende Muralist en maakte op uitnodiging van het Ministerie van onderwijs grote muurschilderingen om de bevolking na de revolutie te onderwijzen over de geschiedenis van Mexico en moderne culturele ontwikkelingen.

Frida figureerde vaak in zijn muurschilderijen. 

Als je geïnteresseerd bent in Frida Kahlo is 

de tentoonstelling absoluut de moeite waard.


Groet, Marina.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je geweest bent. Het staat bij mij op de lijst. Ga je ook naar Drenthe ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja,zeker. Ik plan deze zomer een tour langs Nederlandse musea en ik denk dat ik in het najaar in Assen eindig!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...