vrijdag 30 augustus 2019

En toen was het TOP!

Yeah! De top is af.

Het zomerproject is gelukt.
Alle 25 blokken en 50 doorsnijdingen zijn gedaan.
Totaal andere kleuren, 
dan waar ik gewoonlijk mee werk en 
dat was ook erg leuk.
En ronde vormen, 
die ik tot nog toe heb vermeden.
Maar door de plakmethode heb ik ze probleemloos en 
vooral zonder spelden kunnen naaien en 
zal ik er nooit meer voor terug schrikken.
Bij het aan elkaar naaien van de blokken 
kwam ik nog wel even een verrassing tegen.
Als ervaren en vooral precieze naaister 
wil ik graag dat mijn naden goed aansluiten.
Daar had ik vooraf ook goed over nagedacht
en de blokken achterstevoren op de ontwerp wand geplaatst 
om die aansluiting goed te kunnen zien.
So far so good!
Dacht ik.
Toen ik de eerste 2 blokken aan elkaar ging naaien, 
zag ik dat de naden van de cirkels niet aansloten.
Ik schrok mij een hoedje en dacht meteen:
Oh, hemeltje waar ben ik fout gegaan, 
waar heb ik teveel afgesneden?
Ik kon het echt niet bedenken en zag zo gauw geen oplossing.
Ik heb de 2 blokken aan de kant gelegd en 
wilde met de rest doorgaan om later bij de eerste 2 terug te komen 
en een oplossing te verzinnen.
Maar ook die sloten niet aan. 
Om een lang verhaal kort te maken: 
ze sloten geen van allen aan.
Ik snapte er niets van en kon niet bedenken 
waar ik de verkeerde afslag had genomen.
Ik heb de foto van het patroon erbij genomen en 
dit eens goed bekeken en 
daar zag ik iets op.
Ik heb er zelfs een vergroot glas bij genomen 
om het goed te bekijken 
en daar zag ik dat de naden inderdaad niet aansloten.
Zucht van opluchting natuurlijk 
dat ik het niet fout gedaan had.
Maar ook wel een beetje nijdig, 
dat nergens in het patroon, 
ook niet in het patroon in de Quiltmania 
hier over gerept was.
Ik ben dus maar vrolijk de blokken aan elkaar gaan naaien. 
De hoeknaden van de blokken sluiten prima aan
en met veel spelden,
in verband met de vele naden,
is alles goed gekomen.
's Nachts lag ik er nog aan te denken 
hoe dit nu eigenlijk zit en 
de verklaring is heel simpel.
Het blok wordt doorsneden en er wordt een strook van 1,25 " ingezet. 
Daarmee wordt het blok 0,75 " breder. 
Op het oog lijkt het alsof de helften even groot zijn, 
maar dat zijn ze niet.
Het midden is het midden niet meer!
Het zelfde geldt voor de lengte.
Ik ben door mijn eigen ogen in de maling genomen!
Maar het is goed gekomen.
De blokken zitten aan elkaar en de top is af.
Ik heb de naam veranderd in 
Windenergie.

Groet, Marina.

Turbine
Ontworpen door Bettycrockerass.
Stoffen van Valori Wells 
en Grunge.

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat een tradi blok ook een art gevoel kan geven, mooi bedacht en uitgewerkt. Nu het door quilten nog ben benieuwd hoe deze in het echt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laura Strating-Janssens30 augustus 2019 om 19:39

    Heel mooi geworden Marina! Ben benieuwd wat het quiltwerk gaat doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie quilt. Heel leuk, die cirkels. Uiteindelijk zijn de blokken toch recht aan elkaar gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...