zaterdag 17 augustus 2019

Anna Maria Horner bij Margreet Otto.

Twee jaar geleden heb ik haar trunkshow gemist.
Dus toen ik las dat ze weer naar Nederland zou komen, 
heb ik mij onmiddellijk aangemeld.

Wat een vrolijke dynamische vrouw.
Ze maakt hele kleurrijke quilts, 
die mij enorm aanspreken.
Ze had een koffer vol bij zich.
De ene nog mooier dan de andere.
Ze is een kunstenaar. 
Als schilder opgeleid, weet ze alles over kleur.
Vijftien jaar geleden begonnen met het ontwerpen van stoffen 
en van daar uit gaan quilten.
Het duurde even voor zij haar eigen stijl van 
ontwerpen van quilts had gevonden.
Maar nu komt ze daar vooruit en zegt: 
ik ben een quilter.
Elke quilt heeft een verhaal.
Zowel inhoudelijk als technisch 
en dat maakt haar presentatie zo interessant.
Neem een idee en 
werk dit uit op zo veel mogelijk manieren 
om alle mogelijkheden te ontdekken.

Dat zegt de kunstenaar.

Het was een super ochtend.

Maar de middag was ook fantastisch.
We deden een workshop over kleuren leer.
Eerst de theorie.
We hadden allemaal een kleuren cirkel meegenomen.
En leerden over complementaire kleuren en 
de broertjes en zusjes daarvan.
We hebben elk 12 lapjes meegenomen. 
Van elke kleur 2.
De tafel lag vol met een bont geheel.
Elke tafel met 6 deelnemers werd een kleurencirkel en 
we kregen elk een part van de kleurencirkel om mee te werken.
Anna Maria gaf elk van ons 8 lapjes van onze kleuren part.
Daar hebben we een spel mee gespeeld en 
zo eindigden we allemaal met iets anders, 
dat wel met de theorie van de kleurencirkel was samengesteld.
Erg leuk en erg verrassend.
Met die lapjes werd vervolgens op de ontwerp wand een palet samengesteld.
Er kwamen lapjes bij en er gingen lapjes af.
Het mochten er niet meer dan 8 zijn.
Het was zo leuk om te zien wat er gebeurde.
Iedereen deed mee en er kwamen allerlei suggesties, 
die vervolgens uit geprobeerd werden.
Iedereen kwam aan de beurt.
Dit is de mijne.
Ik had de rode part van de cirkel gekregen.
Toeval bestaat niet!
En door toe te voegen,
weg te halen
en lapjes langs alle lapjes te laten gaan 
om te zien of ze overal bij passen,
krijg je een mooi geheel.
Sommige lapjes vielen zo in de smaak, 
dat ze -bijna- mee zijn gegaan naar Amerika.

Ook dit was weer super interessant.
Het past precies in de ontwikkelingsfase 
waar ik nu in zit.

Ik heb van de winter voor het eerst 
met een van te voren uitgekozen palet gewerkt en 
dat beval mij heel erg goed. 
Ik raak niet meer zo verdwaald in de kleuren 
en kan sneller betere keuzes maken.
Maar dat was een vaststaand palet, 
dat ik van een papieren servetje had gehaald, 
dat ik al heel lang had bewaard 
omdat ik de kleuren zo mooi vond.

Een volgende stap kan zijn dat ik zelf,
met deze oefening,
een palet samen stel van 8 kleuren en 
daarmee aan het werk ga.

Ik heb veel geleerd vandaag!

Groet, Marina.

Oh, ja, even een klein detail: 
Anna Maria Horner heeft 7 kinderen!

3 opmerkingen:

  1. Geweldig om dit mee te maken zeg..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had me niet opgegeven omdat ik AMH 2 jaar geleden bij Susanne Otto had gezien, maar achteraf heb ik toch een beetje spijt. Ze is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...