maandag 20 mei 2019

Onverwachte bezoekers.

Afgelopen zaterdag hadden we een enorme zwerm bijen in de straat.
Ik keek uit het keukenraam en zag aan de overkant van de staat boven de auto van de buurman een enorme zwerm insecten. Zoals je wel vaker in de zomer ziet, maar dan zijn het kleine vliegjes.

Opeens vlogen ze omhoog de boom in en daar kleefden ze aan een tak.
Ik ben naar buiten gegaan om te kijken wat dat nou was.
Je kon ze gewoon horen, een herrie van jewelste. Het was snel duidelijk dat het wespen of bijen waren en ontzettend veel. Samen met een paar buren hebben we uitgebreid naar de zwerm getuurd en ons verbaasd over dit natuurlijke fenomeen.

Ik heb een beetje rond gebeld en een imker in de buurt gevonden.
Hij is komen kijken en wist te vertellen dat het bijen zijn. 
Wespen doen dit niet en het is de tijd van het jaar er voor.
Hij had nog een lege kast en heeft die vlakbij de boom neergezet met wat honig er in. 
Als de bijen zich niet prettig voelden in de boom zouden ze weer weggaan en misschien zouden een paar verkenners op de geur van de honing afgaan en de kast uitkiezen.
Ik vond het erg spannend en heb de bijen de hele middag in de gaten gehouden. 
Tegen de avond werden ze erg rustig. 
Er vlogen nog maar weinig bijen rond en ze waren stiller geworden.
Ik dacht dat ze de nacht in de boom zouden doorbrengen.
Maar om een uur of 6 stond ik in de keuken het eten klaar te maken en plotseling vlogen ze allemaal de boom uit. Ik ben direct naar buiten gegaan. Het was een hels kabaal en ik kon ze nog net de straat uit zien vliegen.
Daarna nooit meer een bij gezien!
Benieuwd waar ze terecht zijn gekomen.

Groet, Marina.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...