zondag 11 november 2018

Heeft niets met quilts te maken en toch weer wel!

Welk jaar zal dit geweest zijn? 1970, 1971?
Geen idee waar we het over hebben.
Het was zomervakantie en we waren in Swalmen
op een archeologisch opgravingskamp 
grafheuvels aan het opgraven.
Diepe sleuven graven, profielen steken, 
landmetingen doen, prunus trekken.

En hopen dat je een lijk zou vinden.
Nou deze was springlevend hoor! 
En nog.
En dit was ons kamp. 
Een super grote legertent waar alle voorraden lagen 
en waarschijnlijk ook wel een paar deelnemers sliepen 
en gewone tenten en tentjes.
Ergens in het bos was een latrine gegraven en 
water haalden we met kruiwagens 
uit het nabijgelegen zwembad, heb ik gisteren gehoord.
Het eten werd door "de leiding" gekookt 
in gigantische pannen op reusachtige gaspitten.
Gisteren was de reünie van de NJBG
de Nederlandse Jeugdbond ter Bestudering van de Geschiedenis.
Een jongeren vereniging, 
waar ik op 14 jarige leeftijd lid van werd 
en die nu 60 jaar bestaat.
Ik ben een paar keer naar een kamp geweest 
en met reizen naar België en Frankrijk meegegaan.
We bezochten musea in allerlei plaatsen, 
er waren lezingen.
En ik ben jarenlang in allerlei geledingen 
van de vereniging aktief geweest.
Als assistent, als bestuurslid en als kampleiding.
We hebben onder anderen 
een aantal kampen voor de hele jonge leden georganiseerd 
op kasteel Doornenburg en op slot Loevestein.
Dat was minstens net zo leuk.
Ik ben in alle uithoeken van het land geweest en 
overal ontmoette je andere jongeren, 
die ongeveer dezelfde belangstelling hadden.
We gaven een blad uit, 
we stuurden "convocaties" rond, 
we stelden begrotingen op, 
we leerden discussiëren, 
vergaderen, notuleren, 
we organiseerden stemmingen en voerden een coup uit!
Ik ging het land door naar Middelbare scholen 
en hield propaganda lezingen. 
In mijn tas dozen met dia's van congressen en kampen. 
En natuurlijk deed de dia projector het af en toe niet 
of er bleef een dia steken, die scheef voor het raampje kwam.
We hadden weekenden, ging pizza eten bij de Italiaan 
en hadden ontzettend veel plezier.
Gisteren was de 3e reünie.
Het was heel erg leuk om oude bekenden weer terug te zien
 en herinneringen op te halen.
Traditie getrouw kwamen we niet alleen om te kletsen. 
Er waren 2 lezingen.
De eerste lezing was door Jos Bazelmans 
en ging over het gevonden Oerbos bij Leusden.
Erg leuk met veel details, 
overzichten en grafieken en 
een relatie naar klimaat verandering in onze tijd.
De 2e lezing was door Wim Hoeben en ging over het Collectie centrum 
voor 4 musea, dat in het midden van het land wordt gebouwd.
Totaal iets anders, maar ook heel interessant.
Geen vereniging zonder vlag. 
Dit is een variatie met een grapje.

Mijn belangstelling voor geschiedenis kwam al vroeg.
Mijn belangstelling voor een vereniging ook. 
Welke de eerste was, kan ik eerlijk niet zeggen.

Beiden zijn gebleven.
In 2008 ben ik begonnen met quilten. 
Een traditie met lange historische wortels. 
De geschiedenis van het quilten, 
de geschiedenis van een quilt en quilters 
vind ik net zo leuk als het quilten zelf.
Het gaat soms hand in hand 
als ik een historische quilt namaak.

In 2009 werd ik lid van het Quiltersgilde 
en in 2014 begon ik als lid van de commissie voor miniatuurquilts 
en werd daarna bestuurslid.
He bloed kruipt waar het niet gaan kan.

En weer ga ik het land door om lezingen te houden. 
Dit keer niet over grafheuvels en oude fundamenten, 
maar over modern quilten en de kenmerken, die daar bij horen. 
Ik heb geen dia's meer bij me,
maar een usb-stick met een powerpoint presentatie.
Maar mijn plezier is hetzelfde gebleven.

Volgende week ben ik in Berkel en Rodenreis 
op de regiodag van Zuid-Holland Zuid.
Ik ben een verenigingsmens!

Groet, Marina.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...