donderdag 13 september 2018

Het jubileum quiltje.


In mijn hoofd zijn vele quiltjes voorbij gekomen, die ik met de 4 lapjes wilde maken. Maar geen van de plaatjes werden werkelijkheid. Telkens verdwenen ze weer en kwamen cirkels en bubbels er voor in de plaats. Ik was duidelijk nog niet klaar met het thema van de tentoonstelling van miniatuur quilts: Bubbels. En zo werd dit quiltje een variatie op het thema.
Een eerste ontwerp sneuvelde. Zowel kwa compositie als achtergrond stof. Pas toen ik, min of meer uit arren moede, deze achtergrond stof probeerde, kreeg een en ander vorm en begon de quilt te leven.

Ik wilde dat bijna alle bubbels elkaar zouden raken of overlappen. Dit maakte het appliqueren lastig, vooral omdat ik vaak van kleur van naaigaren zou moeten wisselen en het ook een ongelooflijk gedraai zou worden. Ik zocht naar een manier om alles in 1 keer te doen: bubbels vastzetten en alle lagen aan elkaar bevestigen.
Zo ontstond het idee de bubbels los te laten liggen op de achtergrond en alles direct op de longarm te quilten. Maar dat gaat niet zomaar. Ik was bang dat de boel zou gaan schuiven en dan is er nog het risico dat ik met mijn vingers onder de naald kom, als ik de cirkels op hun plek hou'. 
Geen goed plan.
Nieuw idee.
Ik heb eerst alle cirkels met een druppeltje Roxanne Glue-Baste-It vast gezet. Vervolgens heb ik banen roze-rode organza over de cirkels gelegd. 3 banen met ruimte en tussen in de lengte en 3 banen in de breedte. Dit alles vastgezet met spelden en opgerold om het naar de longarm te vervoeren.
Ook dit is een beetje tricky. Je wilt geen spelden in de buurt van je naald hebben, als je aan het quilten bent. Dat kan rampzalige gevolgen hebben. Dat wordt dus oppassen geblazen.
De zon schijnt op de quilt en het effect van de organza is heel mooi te zien.
Er zijn plekken zonder organza, met enkele en met dubbele organza.
Ik wil de quilt behoorlijk dicht quilten, om zeker te zijn dat alle cirkels vastzitten, maar ik heb geen vooropgezet plan. Ook dit is nieuw voor mij. Als de quilt boven aan vast genaaid is, begin ik met swirls en eenmaal op de cirkels volg ik zoveel mogelijk de afbeelding op de stof en dat geeft een leuk resultaat. Je kunt hier heel goed zien welk deel nog niet gequilt is.
Ik moet goed opletten dat de quiltvoet niet onder het organza gevangen raakt en uit voorzorg, haal ik na het oprollen van de quilt, alle zichtbare spelden er uit. Nu ik eenmaal de slag te pakken heb en weet wat ik wil, gaat het best vlot. 
En zo ziet het eruit als het klaar is. 
Ik kan duidelijk zien, dat ik midden in de quilt, een stukje heb overgeslagen.
Dit wordt later nog gerepareerd.
Dit is een quiltje geworden met allerlei nieuwe ervaringen.
Ik heb er weer veel van geleerd en er met plezier aan gewerkt.
En op de Algemene Tentoonstelling hing mijn quiltje gezellig bij de 267 andere jubileum quiltjes, met elk hun eigen verhaal!

Groet, Marina.

1 opmerking:

  1. Leuk dat je beschrijft hoe je hem hebt gemaakt. Zeker niet makkelijk. Wat geeft je combinatie van achtergrond, bubbels en organza en je quiltwerk een mooi eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...