dinsdag 24 april 2018

Groen, groen, groen!


We hebben groene stroom! 
Sinds gisteren hebben we zonnepanelen op ons dak. Ik vind dat zo leuk. Als ik nu, overdag, op de computer werk of op de naaimachine naai, of de wasmachine laat draaien, gebruik ik mijn eigen stroom! We hebben 13 zonnepanelen en daarmee kunnen we de helft van ons elektriciteitsverbruik dekken. En als het ons lukt om minder electriciteit te gebruiken, ik zou nu even niet weten hoe we dat voor elkaar zouden moeten krijgen, dan is dat percentage hoger. We hebben een app op de iPad en daarmee kunnen we per dag, week, maand en zelfs per uur zien hoeveel we opwekken en hoeveel CO2 uitstoot dat scheelt. Dat is zo leuk! Zelfs vandaag, toch een erg bewolkte dag, wekken we behoorlijk wat op.

Elke klus vraagt om zijn eigen gereedschap en materiaal.
En dat was er volop.
 
Vooraf hebben we het platte dak opnieuw laten bekleden. 
Dat ziet er nu piekfijn uit.
Maar daar zie je nu dus niets meer van!
Op de dakkapel komen ook zonnepanelen. Ik had dat dak nog nooit gezien. Dus nu maar even aan de techniek meneer gevraagd een fotootje te maken. En dat heeft hij veelvuldig gedaan.
.
De zonnepanelen worden hellend geplaatst in een soort dozen.
Hoog klusje, hoor!
En een behoorlijke hoeveelheid bedrading.
Maar in huis zie je er niets van.
Zowel op het schuine dak als op de platte daken liggen nu de zonnepanelen.
Laat de zon nu maar schijnen!


Groene groeten, Marina

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd wat dit kost en in hoeveel jaar je de kosten er uit hebt?

    Gr. Joop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie zijn goed bezig!
    Fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...