dinsdag 20 maart 2018

Brigitte Heitland in Woerden

Vandaag was ik bij een trunkshow en workshop van Brigitte Heitland.
Zij ontwerpt stoffen en maakt er dan hele mooie moderne quilts mee.
Ze heeft ook een boek geschreven: Zen Chic Inspired.
Ze begint haar verhaal met ons te vertellen hoe ze via verschillende opleidingen, verschillende beroepen en banen tot quilten kwam. 
Ze heeft van haar oma leren naaien en wilde een kunstopleiding volgen.
Toen die niet helemaal naar zin was,
is ze gestopt en in een woninginrichting zaak gaan werken. 
Op een dag hield die baan op en werd ze elders secretaresse.
Een accountantsopleiding hielp haar aan een volgende baan
en zo kwam er brood op de plank. 
Op een dag kreeg ze een boek van Kaffe Fassett in handen en maakte haar eerste quilt, met stoffen, die voorhanden en betaalbaar waren. 
Niet tevreden met het resultaat heeft ze Kaffe Fassett stoffen gekocht, er een quilt van gemaakt en het restant van de stoffen op eBay verkocht. 
Van het een kwam het ander.
Ze maakte kennis met andere stoffen en
wilde meer quilts maken. 
Ze gaf haar baan op en sprong in het diepe. 
Via verschillende omwegen is zij stoffen gaan ontwerpen en
kreeg een kontrakt bij Moda. 
Nu maakt zij ongeveer 3 stoffen collecties per jaar.
Low volume stoffen.
Wit, grijs en zwart met goud.

En gekleurde stoffen.
Vorig jaar kwam haar boek uit.
In haar boek laat ze zien hoe je de inrichting van een kamer kunt gebruiken 
om een kleuren palet samen te stellen.
 
En hoe je met dat kleurenpalet vervolgens een quilt kunt maken, 
die heel goed in die kamer past.
Een mooi gebruik van haar vroegere ervaring in de woninginrichting.
Brigitte vertelt gemakkelijk. Hoewel zij Duitse is en in Duitsland woont,
spreekt zij Engels met ons.
Ze is enthousiast over haar stoffen en over de quilts, die ze maakt.
Ze vertelt over haar inspiratie voor nieuwe stoffen series en
haar samenwerking met Moda.
Ze vindt de samenwerking prettig,
maar laat zich niets zeggen als het om haar ontwerpen gaat!
Haar volgende stoffen serie bestaat uit 2 delen.
Gekleurde low volume stoffen en 
bijna effen stoffen in vrolijke kleuren. 
Via haar website organiseert ze een blok van de maand 
met dit patroon en deze stoffen.
's Middags was de workshop over deze quilt.
Een eenvoudige techniek met halve cirkels, vliesofix en raw edge applique.
Daarvoor gebruikten we onzichtbaar garen.
Mijn eerdere ervaring met onzichtbaar garen was een regelrechte ramp. Ik had de verkeerde stikplaat op mijn naaimachine zitten, waardoor ik geen feston steek kon maken en ook geen zigzag. Ik kon alleen recht stikken en dat wilde mijn elektronische naaimachine niet doen met het onzichtbare garen. Frustratie alom! Vandaag ging ik dus in de herkansing. 
Het ging goed! 
Tot het niet meer goed ging en 
het garen ging rekken 
en rimpelen en 
vervolgens brak.

Ik besloot niet te wanhopen,
niet eindeloos te blijven proberen 
en stapte over op Invisafil. 
Dat is tenslotte bijna onzichtbaar garen!
Dat ging goed!
Om mij heen werkten de andere dames vrolijk met het onzichtbare garen.
Ik heb nu begrepen, dat ik de spanning losser moet doen 
en dat het dan zeker gaat lukken.
Ik heb nog 35 blokken te gaan.
Ergens halverwege zal ik de slag wel te pakken hebben.
Het was een hele leuke dag!

Het boek Zen Chic Inspired kun je lenen uit de bibliotheek van het Quiltersgilde.

Groet, Marina.

2 opmerkingen:

  1. Wat een inspirerende vrouw. Heerlijk om zo bezig te zijn. En dat naaien gaat je vast wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige quilts zie ik hier voorbij komen. En wat leuk om naar zp'n trunkshow te gaan.
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...