zondag 17 september 2017

De ontdekking van Mondriaan.

Vandaag waren we in het Gemeente Museum in Den Haag 
naar de tentoonstelling 
De ontdekking van Mondriaan.

Ik werd enorm gegrepen door zijn bomen.
Bomen bij het Gein.
Ik ken de schilderijen van Mondriaan natuurlijk wel, 
maar het was voor het eerst dat ik een systematische beschrijving 
van zijn leven las en de chronologische ontwikkeling 
van zijn schilderkunst.
Ik vond het erg interessant.
In dit schilderij komt de kenmerkende ovale vorm 
voor het eerst naar voren.
(Gehoord via de audiotour, 
die heerlijk veel informatie gaf)

De rode boom 1908
De blauwe boom 1912
Studie voor de grijze boom
De grijze boom 1911
Bloeiende appelboom 1912
Compositie nr 1 (Boom) 1913
Compositie, Bomen 2 1912
Maar ook dit boerderijtje, 
Boerderij bij Duivendrecht, 1916 
vond ik erg mooi.
We gaan nog een keer terug om meer over De Stijl te zien.

Groet, Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...