maandag 8 mei 2017

De Aboriginal Wedges zijn gequilt!

Het klinkt misschien wel grappig,
maar quilts moeten op hun beurt wachten.
Je moet de geest krijgen om een quilt af te maken, of je zoekt heel lang naar een goede rand, en soms moeten ze achteraan sluiten, omdat een andere quilt voorrang krijgt. En soms moet een quilt wachten tot je voldoende vaardigheid hebt om een bepaald patroon te quilten.
De Aboriginal Wedges was al een poosje klaar. Ik heb ruim een jaar geleden een idee van iemand gekregen hoe ik hem zou kunnen quilten. Maar toen moest ik nog moed, lef, vaardigheid en flair ontwikkelen om het patroon op mijn longarm machine te quilten. Deze week was het zover.
De Red Snappers maken het opzetten op het frame een fluitje van een cent. Zo klaar. Met de draadspanning gaat het steeds beter. Ik heb er vrijwel geen problemen meer mee. Voor de top een mooi glanzend in kleur verlopend polyester garen van Superior Thread, Fantastisco, uitgekozen. Voor de achterkant katoenen King Tut in zwart-wit. Dit is wel even spannend, want King Tut is veel dikker dan Fantastico en ik heb geen idee of dit vervelende gevolgen voor de draadspanning heeft. Uiteindelijk bleek dit helemaal niet het geval te zijn. De vulling is bamboe. Ik ben vooraf ook benieuwd of ik veel stof in het spoelhuis zal terug vinden. King Tut is er een beetje berucht om.
Maar ook dat ging goed. Vrijwel geen stof in het spoelhuis en daar ben ik erg verbaasd over.
Het quilten van de rand met een bloempatroon gaat prima. Ik vind het wel spannend om met gekleurd garen te naaien op een zwart witte ondergrond. Van dicht bij zie je het wel, maar van veraf is er helemaal niets van te zien. 
Voor de wedges heb ik een langwerpig swirl motief gekozen. In elke wedge een swirl. Een speelse swirl, die een beetje lintvormig is. De cirkels laat ik vrij. 
Het is een eenvoudig patroon, maar de quilt vraagt niet om ingewikkelde figuren. De quilt is al opvallend genoeg van zichzelf en het uitgebreid quiltwerk zou niet eens opvallen. Na elke cirkel hecht ik de draad af en ga naar de volgende. 
Het is niet mogelijk alles in een doorlopende lijn te quilten. 
De tussenliggende zwart-witte vierkantjes vragen om een ander patroon. Ik heb er 2 uitgeprobeerd en weer uitgehaald. Het was niet mooi en paste niet bij de swirls. Ik heb even wat in boekjes gesnuffeld en kwam zo tot een eenvoudig, maar goed passend motiefje. 
Het quilten ging heel gemakkelijk en ontspannen.
De draad is niet een keer gebroken
en er is niets mis gegaan.
Echt heel fijn.
En nu is het af. Ik ben erg tevreden met het resultaat.
Nu nog even een biesje er omheen 
en een label eraan 
en er is weer een quilt af!

Groet, Marina.

3 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...