woensdag 5 april 2017

Jen Kingwell in Woerden.

Wat is het toch leuk om een quiltster uit een ver land te ontmoeten. En wat is het dan fijn dat we elkaar ook kunnen verstaan. Zowel "taalkundig" als "quiltkundig".

Vandaag heb ik Jen Kingwell ontmoet  bij een trunkshow bij Margreet Otto in Woerden.
Jen is Australische en bezoekt Nederland voor het eerst. Ik ken de quilts van Jen Kingwell al een poosje en ik vind ze erg mooi en erg leuk. Ze zijn kleurig, licht en modern. Ze gebruikt veel applicaties in haar quilts.
Maar ruim een jaar geleden heeft zij een quilt ontworpen, die helemaal met het rolmes kan worden gesneden en met de machine kan worden genaaid: Long Time Gone. En dat is een spekkie naar mijn bekkie. De quilt was een blok van de maand en in Nederland niet te krijgen. Dus maar de stoute schoenen aangetrokken en de quilt in Australië besteld! En het is helemaal goed gegaan. Alle zendingen zijn goed aangekomen; al is 1 zending wel 3 maanden onderweg geweest en via een stad in Duitsland toch bij mij terecht gekomen. Ik was vastberaden het tempo bij te houden en maandelijks de blokken te maken, maar natuurlijk kwam er iets tussen. Twee ietsen eigenlijk. De quilt voor mijn kleindochter, patroon van Susan Smith, een andere Australische quiltster: wat je ver haalt is lekker! en de Marbles van Kaffe Fassett. Nu deze allebei klaar zijn, is Long Time Gone weer aan de beurt. Ik ben precies een jaar later, wat betreft de maand, helemaal bij. Het is een hele leuke quilt om te maken. Er is veel afwisseling in blokken en stof. Er zitten zelfs Liberty stoffen tussen. Ik vind de Liberty stoffen heel erg mooi, maar ik had er nog nooit mee gewerkt. Ik had altijd het idee, dat je deze stoffen, die zoveel dunner zijn, dan de gebruikelijke quiltstoffen, niet moest combineren met andere stoffen.
Ook dit fabeltje is vanaf vandaag de wereld uit. Jen gebruikt Liberty stoffen gewoon samen met alle andere stoffen. En nu ik dit voor deze quilt ook gedaan heb, is mijn drempel geslecht. Ik weet op de Albert Kuyp een winkel, die een grote collectie heeft en fatquarters verkoopt!
Jen Kingwell is een kleine stevige vrouw met kort blond haar. Ze vertelt vlot en gezellig over haar jeugd. Haar oma naaide kleding en zij mocht de restjes stof hebben.
Ze naaide er Barbiekleertjes van. Ach, ja, die Barbie kleertjes. Ik had een koffer vol lapjes, lintjes en kantjes. En samen met mijn vriendinnetje en haar moeder hebben we middagen kleertjes en hoedjes voor onze Barbies genaaid. Wat een plezier!



Jen Kingwell heeft ook kleding genaaid en vele andere textiele hobby's gehad, maar quilten is haar go-to activiteit en haar beroep geworden. Ze heeft een quiltwinkel, ontwerpt stoffen en quilts. Ze heeft deze week een tentoonstelling op de beurs in Rijswijk. Haar in levende lijve ontmoeten en horen vertellen over haar werk was een voorrecht!

Groet, Marina.

6 opmerkingen:

  1. Wat een leuke ontmoeting voor je en wat een bijzondere en mooie quilts !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jen raast door Nederland! Wij waren ook al zo enthousiast in Schagen zaterdag. Zondag nog een keer haar quilts bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt geweldig. Kun je ook vertellen welke winkel op de Albert Kuyp je bedoelt, ik kom de komende tijd vaak in Amsterdam en zou er graag een keer rondkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marion, Zonder je email adres kan ik je niet berichten.

      Verwijderen
    2. Beste Marina,
      Ik kom met dezelfde vraag over de Albert Cuypmarkt. Bedoel je de katoenhal daar? Ik weet alleen niet of ze daar fat quarters verkopen of quiltstoffen. Je kunt verder wel een keus maken. Maar misschien is er nog een andere hal. Ik kom niet meer zoveel in Amsterdam. Maar als ik er ben ga ik naar de Albert Cuyp.

      Vast bedankt Cathy

      Verwijderen
  4. Dag mevrouw Anoniem,

    Zonder je mail adres kan ik geen antwoord geven op je vraag! Ik hoop dan maar dat je dit leest! De naam van de winkel is Nanucci Tessuti
    Albert Cuypstraat 224a 1073 BN Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...