dinsdag 4 oktober 2011

Lijm uit de spuitbus en quilten met de naaimachine.


















Het gebruik van de lijm uit de spuitbus voor het sandwichen bevalt mij erg goed. Het is  gemakkelijk in  gebruik en het blijft heel goed zitten, zonder dat de sandwich hard of stug wordt.
Eerst leg ik de vulling zo glad mogelijk op tafel. Daar bovenop komt de achterkant. Daar ben ik dan wel even een poosje mee bezig om die zo glad mogelijk te krijgen. Dat is echt even een geduld werkje waar je tijd voor uit moet trekken. Je handen worden er erg glad van en daarom was ik mijn handen een paar keer. Dan gaat het beter. Als ik tevreden ben over de gladheid van de stof ga ik lijmen.  Ik vouw een kwart van de stof terug, zodat de vulling zichtbaar wordt. Daar spuit ik de lijm dunnetjes op. Dan leg ik de stof stukje bij beetje terug waarbij ik systematisch over de stof strijk en bobbels en vouwen vermijd. Net zoals je een boek plastificeert. Het helpt om iets zwaars op de stof te leggen aan de andere kant van de tafel om te voorkomen dat je de hele boel op de grond gooit met al het gewrijf. Want je hebt beide handen nodig. Als het er niet goed uitziet, trek je het verkeerde stukje stof los en legt het goed. En vervolgens weer even een poosje  wrijven en gladstrijken. Dan vouw ik een 2e kwart van de stof terug en doe hetzelfde. Af en toe moet je even controleren of je wel overal komt. Ik heb wel eens een stukje opgetild en de spuitbus onder de stof gestoken en even wat in de rondte gespoten omdat ik er niet meer goed bij kon. Als je klaar bent, draai je alles om en begint het feest opnieuw met de top. Hoe gladder de top gestreken is, des te gladder komt het er op te liggen.  Ik werk steeds in vieren en dat gaat prima. De lijm ruikt niet en vlekt niet. En alles blijft echt goed zitten. Ik ben nu 2 dagen bezig met het doorquilten van deze quilt. Ik doe dit met de naaimachine. De sandwich wordt behoorlijk in elkaar gedrukt, maar alles zit nog goed vast en nergens bobbels of vouwen of plooien. Ik controleer de onderkant regelmatig en tot nog toe is alles nog steeds helemaal glad.
De grote spuitbus is echt veel voordeliger dan de kleine. Ik heb een grote (1.80) en een kleine quilt en de achterkant van een grote quilt gelijmd. Toen was het echt op. Ik denk dat ik een volgende keer meer kan doen met 1 grote spuitbus. Ik wist nu nog niet hoeveel lijm te gebruiken en waarschijnlijk heb ik echt veel te veel gebruikt. Met de kleine bus, waar ik echt veel zuiniger mee ben geweest, had ik na de voorkant van een grote quilt (1m80) al het idee dat de bus bijna leeg is. Ik zou het niet aandurven er nog een grote quilt mee te lijmen. Dus voortaan alleen maar grote bussen voor mij. Ik vind het echt ideaal.

1 opmerking:

  1. Goed om dit te lezen Marina. Ik ga het eens op een klein quiltje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...