zondag 10 juli 2011

Even iets anders.

Na alle lastige sterren heb ik even behoefte aan iets simpels tussen door. Ik gebruik daarvoor de jelly roll van Rural Jardin van French General van Moda. Het patroon haal ik uit het boek Jelly roll quilts van Pam & Nicky Lintott.


















Mijn stof heeft iets minder contrast dan op de foto, maar ik denk dat het wel mooi wordt. De techniek is simpel, maar ik zou er nooit opgekomen zijn. Eerst 2 stroken, een lichte en een donkere, aan elkaar naaien. Dan 2 paar stroken met de goede kanten op elkaar leggen en aan weerskanten naaien, zodat een tunnel ontstaat. De middennaden precies op elkaar leggen, is nog de grootste kunst en kost in het begin heel veel tijd. Maar het naaien van de lange rechte einden achter elkaar door gaat lekker vlot en snel.




































Dan mag ik driehoeken snijden uit de lange stroken. Ik heb een driehoek, die ik ervoor kan gebruiken. Maar mijn inches bias square heeft ook een middellijn op de juiste plaats en die gebruik ik liever. Dan heb ik meer houvast bij het snijden. Er gaan 8 driehoeken uit 1 strook.


















En dit is de truuk. Aan de bovenkant van de driehoek torn ik de draadjes los, open de driehoek en voila, een vierkant van 4 verschillende stroken. Het is net goochelen.


















Het snijden kost een paar uur, maar dan heb ik ook wat.


















Dan de puntjes lostornen en alles naar de donkere kant strijken. Dat levert een aardig stapeltje op.


















Het grote puzzelen mag nu beginnen. Ik moet telkens een licht driehoekje naast een donker driehoekje leggen. Nu zie ik pas goed hoe mooi de stofjes zijn en ook hoe verschillend. En wat in de ene situatie een licht stofje is, is in een andere combinatie het donkere stofje. Het is dus wel oppassen geblazen. Er zijn ook effen stroken. Die wilde ik in eerste instantie niet gebruiken, maar dan zou ik niet uitkomen met het aantal blokken. En die effen stroken vormen wel een uitdaging om die goed te verwerken.




































Twee aan twee zitten ze hier aan elkaar. Vanmiddag was ik op bezoek bij mijn moeder en ik had de stapel meegenomen. Mijn moeder houdt wel van puzzelen. En op haar grote vierkante tafel hebben we samen de grote vierkanten gemaakt. Het was inderdaad nog een heel gepuzzel om ervoor te zorgen dat er geen 2 dezelfde stoffen te dicht bij elkaar komen. Of 2 effen stroken die te veel aandacht vragen, of de licht/donker verhouding in de 2 rechthoeken niet te veel uit een lopen enz. enz. En zo zijn de vierkanten geworden.


















Ze liggen keurig gespeld te wachten tot ik ze aan elkaar naai. Vanavond is daar niets van gekomen. Het heerlijke weer lokte mij naar buiten om met mijn buurvrouw een wandeling te maken door het natuurgebied vlakbij ons huis.

Dat ziet er zo uit.


















Hartelijke groet,

2 opmerkingen:

  1. that looks like a great jelly roll quilt. I a jelly roll of similar fabrics, it is very inspiring seeing yours come together and it looks nice and easy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat wordt het leuk zeg. groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...