woensdag 28 juli 2010

Werken aan mijn Hot Diamonds.

Gisteren ben ik het grootste deel van de middag en avond met de Hot Diamonds quilt bezig geweest. Ik ben aan een nieuw ontwerp begonnen. Ik heb de lap flannel met klemmen en plakband aan de boekenkast in mijn werkkamer opgehangen en had zodoende een ontwerpwand.


Ik heb van alle stoffen weer 3 diamanten gesneden en de stoffen op de tafel uitgestald als een soort pallet.


Ik ben niet bovenaan begonnen, maar meer in het midden, zodat het kleurontwerp 2 kanten uit kon, afhankelijk van de stof keuze of de kleur die het ontwerp vroeg.


Ik vond het best lastig om aan de onderkant te werken en ook het tussenvoegen van een nieuwe rij werkte op het flannel niet prettig. Daarom ben ik op de grond gaan werken. Er ligt donkerbruine kurk op de vloer en dat is lekker glad. Als je een rij wilt tussenvoegen, schuif je de hele handel zo naar beneden of naar boven.


Er ontstond een hele mooie layout met goede overgangen tussen de kleuren. Daar was ik best tevreden over. Maar ik vond de kleurvlakken van 1 kleur te groot. Het verliep wel mooi van licht naar donker, maar het waren 4 min of meer aparte kleurvlakken met een mooie overgang ertussen en dat is niet de bedoeling.
Een deel van de middag heb ik besteed aan het bekijken van alle foto's die ik tijdens de workshop heb gemaakt. Ik probeerde bij de foto's te herinneren welk commentaar er was gegeven en ik keek goed naar de sterke punten. Ik heb ook wat foto's uitvergroot om ze beter te kunnen bekijken. Op zoek op het internet kwam ik filmpjes op you tube tegen en reportages van soortgelijke masterclasses elders in de wereld. Erg leuk trouwens om Kaffe Fassett ergens anders met hetzelfde bezig te zien. Teslotte ben ik teruggegaan naar mijn eigen ontwerp van zondagmiddag. Vooral het middenstuk is erg leuk. Met veel kleur, mooie overgangen en niet te grote kleurvakken. Dit middenstuk heb ik vervolgens genomen als uitgangspunt voor het (3e) ontwerp. Ik ben weer op de ontwerpwand aan het werk gegaan. Maar eerst heb ik de tafel een behoorlijk eind aan de kant geschoven, zodat ik er goed voor kon staan en afstand kon nemen.


Ik heb hard gewerkt, al zeg ik het zelf. Ik ben uren bezig geweest. Ik heb geregeld serie lapjes van de grond gebruikt, die het daar goed deden en in de quilt verwerkt. Om goed bovenaan te kunnen werken heb ik een klein trapje gebruikt. Ik ben ik weet niet hoeveel keren het trapje op en af geweest. Ik heb mij echt laten leiden door de kleuren op de stof. En telkens foto's gemaakt om het effect te zien en op afstand gestaan en door samengeknepen ogen gekeken. Het was zo leuk. Toen het donker werd, heb ik met lampen gesleept om ervoor te zorgen dat er voldoende licht was.  Uiteindelijk is er een ontwerp ontstaan. Ik heb 14 van de 21 stoffen gebruikt. En ik vind het erg mooi. De kleuren varieren erg veel en zijn nu over de quilt verspreid. Als je er naar kijkt, zie je af en toe niet waar de ene stof begint en de andere eindigt. De stoffen nemen de kleuren van elkaar over.


Maar het ontwerp is nog niet klaar. Er zit ergens nog een te botte overgang. Daar moet een oplossing voor komen. En de quilt is te klein. Er moet randen tussen of erbij om het langer te maken. Maar het was al laat en ik moest naar bed. En dat was maar goed ook, want ik was echt doodmoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...