woensdag 18 maart 2020

Mam, kun je ook een yoga quilt maken?

Een aantal jaren geleden vroeg mijn dochter:
 'Mam, kun je ook een yoga quilt maken?'
Natuurlijk mijn kind.
Hoe wil je dat die er uit gaat zien?
Dat was toch wel een erg lastige vraag
waar niet zo snel een antwoord op te geven was.
Dus ging ik zelf aan de gang.
Dat is moeizaam en langdurig proces geweest.
Ontwerpen is niet mijn sterke kant, totaal niet.
En ik doe ook geen yoga.

Op internet waren niet veel voorbeelden te vinden 
en er waren ook geen yoga stofjes of leuke panels.
Ik heb allerlei elementen, 
die met yoga te maken hebben gekozen 
en er applicaties van gemaakt.
Ik vond het lastig de sfeer te pakken, 
die de quilt zou moeten uitstralen; 
de kleuren te kiezen
en natuurlijk het ontwerp.
Zie hier de top van de Yoga quilt.
Hij moet natuurlijk nog gequilt worden.
De paarse rand wordt waarschijnlijk iets smaller, 
want ik vind hem iets te breed.

De quilt is totaal anders geworden 
dan ik in eerste instantie in mijn hoofd had.

Maar wat ik in mijn hoofd had, 
was voor mij een brug te ver om uit te voeren.

De quilt heeft vele fases doorlopen.
Naast het ontwerp, 
was ook kleur keuze een belangrijk issue.
De een na laatste hobbel was het samen voegen 
van alle elementen tot 1 geheel.
Dat is eigenlijk pas gelukt nadat ik 
de Grunge stoffen heb ontdekt.
Raar maar waar.

Ik heb ongelooflijk veel geleerd van het maken van deze quilt.
Het is absoluut noodzakelijk om vooraf een plan te hebben.
Al is het rudimentair, 
zodat je weet welke maat je blokken moeten worden, 
en ook wat het uiteindelijke resultaat zal gaan worden.
Anders vlieg je alle kanten op.
Dus moet ik mijn enthousiasme beteugelen,
 als ik ergens aan wil beginnen.
Ik heb heel veel geleerd over kleur keuze.
Vooral over welke kleuren tinten 
wel en niet goed met elkaar werken.
Ik heb leren appliqueren, 
meerdere lagen op elkaar en 
ook ingewikkelde samengestelde figuren,
 zoals de lotusbloem.
Ik heb leren aanvaarden, 
dat het niet zou worden 
zoals ik het in mijn hoofd had.
Ik heb geleerd dat 
ik blij en tevreden kan zijn 
met hoe het wel geworden is.
Ik heb gezien hoeveel geduld 
mijn dochter met mij heeft!

Namaste, Marina.

Met dank aan Kathy York.

4 opmerkingen:

  1. Het ziet er geweldig uit, wat een leuk ontwerp!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet nog dat je eraan begon, inderdaad een paar jaar geleden. Ik hoop dat je dochter nog yogaat? Het is een leuke quilt geworden, daar is ze vast blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het blijkt maar weer Mamma's kunnen alles. Leuke quilt heb je gemaakt of is het een matje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It's wonderful! Love all the imagery! Well done!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...