zondag 21 april 2019

Een onverwachte quilt op mijn frame.

Onverwacht, voor mij althans.
Ik ben niet van de hexagonnen. 
Ik heb er niets mee.
Althans, niet met de hexagonen, 
die je met papiertjes maakt.
Dat is een lang geleden ontstaan 'trauma'.
In de jaren '70 van de vorige eeuw, 
precies toen de quiltrevival begon en 
we in Amsterdam een tentoonstelling van quilts in 
het Stedelijk Museum hadden 
(kun je je dat voorstellen?)  
zat ik op de Kweekschool en 
moesten wij in de handvaardigheidsles, 
rafelige wollen lapjes met schotse ruiten om 
bruine kartonnen zeskanten  rijgen en 
dan aan elkaar prutsen. 
Ik vond het vreselijk en heb het nooit afgemaakt.

Vandaar dus!
Ik hou niet van hexagonnen.
Maar deze vind ik wel leuk.
Ik heb ze ook niet zelf gemaakt.
Ik quilt ze alleen maar. 
Voor iemand anders.
Voor de kennis van een kennis, 
die ik inmiddels ook ken.

Een bejaarde dame, 
die net zo heet als mijn kleindochter.
Vera.
En hij is af.
Ongeveer 75000 steekjes en het was best leuk om te doen.
Behalve.......
de bindertjes, waarmee de quilt gedubbeld was.

Daar heb ik mij lelijk op verkeken.
Ik dacht, ik knip ze gewoon weg, als ik bezig ben.
Dat heb ik ook wel gedaan, maar het was een #$&*)#@...... klus!
Ze zijn piepklein, af en toe bijna niet te zien, bijna niet vast te pakken, glipten steeds tussen mijn vingers uit en ik moest ze vlak boven de stof afknippen. Ik stond doodsangsten uit dat ik in de stof zou knippen of in mijn vingers. 
Laten zitten was geen optie,
want als ik met de longarm machine op zo'n bindertje terecht kom,
kan ik problemen krijgen en daar had ik al helemaal geen zin in.

Ik heb er ik weet niet hoeveel weg geknipt, meerdere keren met mijn hand over de quilt gegaan, ook onderlangs en er toch af en toe eentje gemist. Die zag ik dan net op tijd en dan zwierde ik er met de machine langs. Het zou best kunnen, dat er nog wel eentje is blijven zitten, die ik niet gezien heb.
Dinsdag breng ik de quilt terug. 
Ik hoop dat ze het mooi vindt.
Dan mag kleine Vera mee.
Kunnen ze kennismaken.

Groet, Marina.

4 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...