vrijdag 20 januari 2023

Wordt er nog gequilt hier? Of hoe zit dat?



Ja, ja. 
Er wordt hier nog volop gequilt. 
Maar met de kerst had ik plotseling zin in een breiwerkje. 
Het kleurrijke bolletjes en balletjes breiwerk, dat een tijdgeleden gestart is 
en vervolgens is blijven liggen. 
Maar zoals altijd: Wat in het vat zit verzuurt niet. 
Ik moest er weer even inkomen, 
maar breien verleer je niet en een breipatroon lezen ook niet.


Maar nu even over quilten. 
Ik heb een mini quilt gemaakt. 
Een project van de MOQingbirds voor de tentoonstelling van Miniatuurquilts. 
Een blok veranderen en de veranderingen in een quiltje van 40 bij 40 cm verwerken. We hebben allemaal dezelfde achtergrond kleur en 
konden er zelf andere kleuren aan toevoegen. 


Mijn onzekerheid over het bedenken en zelf tekenen van een patroon vierde hoogtij en dat werd nog eens versterkt door het werken in centimeters. 
Uiteindelijk heb ik de tekening in cm gemaakt en 
bij het quilten telkens de dichtstbijzijnde inchmaat gesneden en 
zo kwam er toch iets tot stand. 
Het is ontzettend leuk om te zien 
hoe we met z'n allen tot totaal verschillende uitwerkingen komen.

Wat nog meer? 

Ik ben begonnen aan de Traverse quilt. 

De eerste rij bestaat uit flying geese en komt 2 keer voor in de quilt. 

Dus dat waren aardig wat geesjes naaien. 


Dit is natuurlijk helemaal niet moeilijk, 
maar de uitdaging zit 'm in precisie werk. 
Ik ben behoorlijk precies, maar nu komt het er echt op aan. 
Alle rijen moeten straks even lang zijn! 
Ik heb een patroon en er zijn instructie filmpjes bij elke rij. 
En dat is best handig, want dan word je telkens met je neus op de feiten gedrukt. 
Het is meten, meten en nog eens meten en 
ook als je onderdelen aan elkaar genaaid hebt, opnieuw meten. 

En dan gebeuren er toch wonderlijke dingen. 

Mijn blokjes hadden, na een stevige strijkbeurt, 

allemaal de juiste maat en ook na  2, 4 en 6 blokjes aan elkaar klopte het nog. 

Toen ik vervolgens alle blokjes aan elkaar genaaid had en de rij compleet was, 

was de totale rij toch te iets te lang. 

Ik heb een en ander nagemeten en alles klopte. 

Raadsel dus. 


Ik heb mij daar niet te veel van aangetrokken en 
de 2 lange stroken aan een hangertje gehangen. 
Komt tijd, komt raad, zal ik maar zeggen. 
Maar zoiets blijft toch mijn hersens kriebelen. 
Na een paar dagen was ik er uit. 
Alle naden zijn naar dezelfde kant gestreken. 
Dat strijken kost iets aan lengte. 
De 2 middelste blokken zijn, vanwege het patroon, 
met open naad gestreken. 
En daar zit volgens mij de crux van het geheel. 
Die paar mm, die het minder 'kost' geven de extra lengte. 
Over een paar maanden meet ik ze opnieuw en dan zie ik wel weer. 


De tweede rij is opgebouwd uit plusjes met een blokje er tussen. 
Ook niet moeilijk, maar ook hier weer opletten. 
Het bijzondere bij dit blok is, 
dat het onmogelijk is de juiste eindmaat te krijgen en 
daarom wordt er aan weerskanten een extra strookje genaaid 
in de achtergrond kleur. 
Op die manier kan de totale strook straks op de juiste maat gesneden worden. 
Bij deze rij valt dit niet op in het geheel. 


Een leuk element van deze quilt is de stof keuze. 
In eerste instantie lijken het effen stoffen te zijn en 
dat is niet helemaal het geval. 
De schering en inslag zijn telkens anders, 
waardoor de kleur een bijzonder effect krijgt. 
Kaffe Fassett noemt dit soort stoffen shotcottons en 
anderen noemen deze stof ook wel changeant. 
Er is geen verschil tussen voor en achterkant 
aangezien de kleur erin geweven is. 
Nadeel is wel dat de stof erg rafelt. 
Dus ik moet ze voorzichtig behandelen en zachtzinnig zijn. 
Een ander leuk effect is het gebruik van verschillende kleur combinaties in 1 rij. 
Ook dit valt in eerste instantie niet op. 
Pas als je de blokjes gaat naaien en 
later als je de rij gaat samen stellen, 
merk je het effect pas goed.


De quilt Windenergie is op de longarm gequilt met een leuk bloemen en blad patroon.


Een nieuw pantograaf patroon met weer nieuwe uitdagingen. 
Erg leuk om te te doen!

Deze quilt krijgt een nieuw soort bies. 

Althans nieuw voor mij: facing. 

Een onzichtbare bies, die mooie hoeken maakt. 

Op de pagina Quiltschool staat een foto tutorial, 

die ik gemaakt heb voor de moderne quiltgroep MOQing Birds. 

We hebben op de bee over biezen gesproken en 

verschillende versies uitgeprobeerd. 

Er is hier dus van alles aan de gang!

Groet, Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...