woensdag 26 augustus 2020

De bloemen top is klaar! Dank je wel Claudia!


 
Dit is het eind resultaat geworden. 
Ik heb er een blauw/groene rand aan toegevoegd om 
de illusie van een blauwe lucht te geven. 
Het blauwe deel had naar mijn gevoel nog wel groter mogen zijn, 
maar dan was de quilt erg groot geworden en dit vond ik ook wel leuk. 
De groene rand aan de onderkant is gedeeltelijk van restant blokken gemaakt. 
Door de resten met een rood element te gebruiken, 
is het geheel levendiger geworden. 
En zelfs het verwijderde blokje, dat plaats moest maken voor het gras, 
is gebruikt en doet met zijn oranje puntje mee in het geheel.
Het lange gras blok is smaller gemaakt om goed in het patroon te passen.
Ik vond het leuk om, waar dit mogelijk was, ook groene 'bloemen' te maken. 
Dit gaf meer rust aan het geheel.
Het maken van de blokken was af en toe echt lastig. 
Ik weet niet of ik iets verkeerds deed tijdens het snijden. 
Of dat ik toch niet goed genoeg oplette bij het naaien van de schuine naden. 
Maar af en toe was een blok gewoon te klein om het tot 5" bij te snijden. 
Die blokken werden gediskwalificeerd aan de kant gelegd. 
Maar bij de eindsprint heb ik besloten ze toch te gebruiken in plaats van nieuwe te naaien. 
Ik heb er een randje aan toegevoegd om ze de juiste maat te geven. 
Dat is hier aan de rechter onderkant te zien. 
Dit is het blok, dat een stukje heeft moeten inleveren om plaats te maken voor gras.
Dit was eigenlijk een mislukt bloemen blok. En hoe ik ook heb geprobeerd om er iets bloemige van te maken, het is niet echt gelukt. Maar, ala, in mijn tuin staan ook half verlepte of verkreukelde bloemen, dus dit moest kunnen, vond ik.
Tijdens het maken van de lay-out kon ik geen goede plek vinden voor dit gras blok en                                               al schuivend ontstond het idee de bloem te 'overlappen' door                                                                              er een blokje af te halen en het gras er voor in de plaats te zetten.
Vrijwillig achteruit naaien! Uithalen dus, voor het goede doel.
Aan de bovenkant een blokje toegevoegd om de goede lengte te krijgen.
Het grasblok kan er niet zomaar tussen genaaid worden.
Dat vergt een Y-naad!
Geen probleem. 'Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik kan het' zegt Pippi Langkous.
Eerst een stukje van de dwars naad losgetornd. Toen de lange naad  helemaal tot het einde naaien en vervolgens de dwars naad af maken. 'Piece of cake'!
Even met de strijkbout er over en het is klaar!
Het verguisde blokje doet nu linksonder gezellig mee en brengt kleur in dit anders saaie hoekje.  
De top wordt netjes opgevouwen opgeborgen tot  corona verleden tijd is en 
ik in een quiltwinkel een gezellige batik achterkant kan uitzoeken.
De top heb ik van stoffen uit mijn voorraad kunnen maken, 
maar daar zitten geen stukken in die groot genoeg zijn voor een achterkant.

Dank je wel Claudia Pfeil voor dit ontzettend leuke project.

Groet, Marina

3 opmerkingen:

  1. Een mooi kleurrijk en vrolijk geheel geworden.
    Groeten
    marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks al het gepuzzel is het een enige blok geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie bloemenquilt, maar wat een gepuzzel is het geweest

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...