zondag 22 januari 2017

Zo raak ik de kluts niet kwijt! I don't Loose my Marbles!

Dit is het eerste kwart van Loosing my Marbles.
Ik heb besloten het in 4 delen te maken, 
aangezien mijn ontwerpwand niet groot genoeg is 
om de hele quilt op te maken.
En ....het voorkomt ook dat ik stevig de kluts kwijt raak.
Het lijkt zo simpel, cirkels op vierkantjes naaien, 
maar er komt heel wat voorbereiding bij kijken.
Niet dat ik dat erg vind. 
Helemaal niet. 
Ik heb er veel plezier in.


Eerst natuurlijk de juiste cirkels
bij de juiste vierkantjes zoeken.
Dat is een heel georganiseer met
meer dan 70 verschillende stoffen.
Maar wel heel erg leuk. 
Er ontstaan zulke mooie combinaties. 
Voorpret volop.
Voor ik de cirkels op de lapjes ga naaien, 
moeten ze wel gecentreerd worden.
Ik hou niet van ongeveer. 
Ze moeten wel goed in het midden zitten.
Ik hou ook erg van gemak en 
daarvoor maak ik dit negatieve malletje van karton.
Malletje op het lapje.
Cirkel in de opening.
Speldje er doorheen.
Malletje weer weg en het cirkeltje ligt precies in het midden.
Even een paar druppeltjes Roxanne Basting Glue 
om de cirkeltjes tijdens het naaien op hun plaats te houden.
En met een mooi passend garen
op de naaimachine festonneren.
Ik heb dit keer geen zin in lange stroken naaien.
Ik naai de blokjes 2 aan 2 aan elkaar en 
dan tot een blok van 4. Dan 8 enz.
Ik kwam al gauw in de problemen met de vele naadjes, 
die steeds om en om moeten worden gelegd 
om ze goed te kunnen nestelen.
En toen herinnerde ik mij dit doosje!
Jaren geleden gekocht tijdens een
vakantie in de Verenigde Staten.
Leuk doosje!
Directional Arrow Pins!
Er zitten spelden in met pijltjes er op. 
Nooit begrepen wat ik daar nou precies mee moest doen. 
Maar nu viel het kwartje met een grote boem!
Dit zijn geen spelden om iets mee vast te maken,
maar om de richting van je naadtoeslag aan te geven.
Ik heb nog gauw even een you tube filmpje bekeken 
en ja hoor.
Probleem opgelost.
Ik prik een speldje bij de naad.
\\
En als de volgende naad klaar is, 
hoef ik alleen maar even te kijken om te weten 
welke kant de naadtoeslag op moet. 
Ik hoef niet eens op te staan.
Speldje erin voor de volgende naad en klaar.
 Simple comme bonjour! zeggen de Fransen.
Ik kan de spelden laten zitten als ik de naadjes rol. 
En zo was dit deel alweer klaar.
De cirkels voor het eerste deel heb ik 
een voor een op de machine geappliqueerd.
Dat waren veel garen wisselingen achter elkaar en 
mijn machine had daar af en toen geen zin in.
De overige cirkels appliqueer ik op kleur. 
Dus meerdere cirkels met dezelfde kleur garen 
achter elkaar en dat gaat probleem loos.
Het is een lekker duf klusje. 
Leuk om te doen terwijl de televisie
op de achtergrond kletst.
De overige kwarten zullen denk ik wel sneller gaan.

Groet, Marina. 

2 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...