dinsdag 1 maart 2016

Het is nog steeds kerstmis in mijn quiltatelier!


De eerste Landleven quilt met de blokjes, 
gemaakt door leden van  het Quiltersgilde, is af!
En wat is het leuk om het te doen.

Vooral op zo'n zonnige dag is het heerlijk om achter het frame te staan en 
het ene blokje na het andere te quilten. 
Het is de eerste quilt, 
die ik op het frame quilt en 
wat heb ik er veel van geleerd!
Elk blokje is anders en vraagt om een andere aanpak.
Ik heb uit de vrije hand gewerkt, 
maar ook met linialen en 
af en toe heb ik iets op het blok getekend.
Bij elk blokje vraag ik mij af wat het blokje nodig heeft 
om nog beter uit de verf te komen. 
Ik moet nu  nog kiezen voor eenvoudige oplossingen, 
aangezien  mijn techniek nog lang niet voldoende ontwikkeld is.
Ik heb met 3 kleuren garen gewerkt. 
Gemêleerd beige voor de sashings en sommige achtergrondjes,
rood en groen. 
Het groen is ook voor de achterkant gebruikt.
Voor het tekenen gebruikt ik een krijtstift.
Met een stukje vulling poets je dat weer gemakkelijk weg.
De linialen zijn superhandig, 
maar ik moet nog wel handigheid ontwikkelen om er mee te werken.
Je "bedient" ze met de linkerhand,
 terwijl je met de rechterhand de machine langzaam beweegt. 
Soms echt steek voor steek.
Op Valantijnsdag naaide ik hartjes!
De vulling van deze quilt is dun, 
waardoor er weinig hoogte verschil ontstaat.
Hier heb ik ge-experimenteerd met de groene bladeren 
en de rode bloemblaadjes.
Dan volg je de tekening op de stof en geeft zo structuur aan het blok.
Er waren 2 dezelfde boompjes en dat zag ik pas, 
toen ik de 2e ging quilten.
Ik heb ze verschillend bewerkt.
Dit was een vreemd opgebouwd blokje en 
ik wist lange tijd niet wat ik er mee aan moest.
Maar ik vind het zo wel geslaagd.
Ik zie dat ik hier ben vergeten de krijtmarkering weg te poetsen.
Meneer Kerstman heeft een mooi versierd blokje gekregen.
Bij dit blok is goed te zien, 
dat ik nog een vastere hand moet ontwikkelen.
Dit is een leuk blokje. 
Ik ben met de achtergrond kleur helemaal om het huisje heen gegaan, 
er komt nu ook rook uit de schoorsteen.
Met rood heb ik later nog een golfrandje gemaakt.
Af en toe moet ik mezelf echt inhouden, 
want voor je het weet, 
heb je een blokje helemaal platgequilt en 
dan is er niets meer aan.
Ik had even een aanvechting om de lintjes "over te trekken" 
met rood garen, 
maar dat zou net teveel van het goede zijn geweest.
Bij gebrek aan geel garen, 
heb ik langs de groene en rode randjes 
maar een soort schapenvacht gequilt.
Ik vind deze heel erg leuk.
Hier kon ik eenvoudig om en om. 
Dat is een van de leuke aspecten ervan. 
Je hoeft niet vooraf alles te verzinnen.
Je kijkt naar het blokje en dan "vertelt" 
het blokje wat het nodig heeft.
Ik heb hierdoor veel meer technieken en 
patronen uitgeprobeerd 
dan ik vooraf had kunnen bedenken.
Als je niet 2 keer hetzelfde wilt doen, word je inventief.
Het quilten van de sashings is in etappes gebeurd.
Alleen van links naar rechts kon in 1 keer.
Dat was ook met de rand het geval.
Daar is vast wel iets op te verzinnen, 
maar daarvoor moet ik maar eens op cursus.
Ik heb 1000 dingen geleerd en ik heb 1000 vragen!
Maar gelukkig heb ik nog meer quilts waar ik op kan oefenen.
En wie weet kan ik binnenkort wel 
in Engeland naar een cursus of zo.

Ik heb er in elk geval een nieuw 
spannend en vreselijk leuk Quilt Avontuur bij!
Groet, Marina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...