donderdag 11 december 2014

Flower Power.


Aan het begin van de zomer was ik op een workshop bij Den Haan en Wagenmakers.


We werkten met de naaimachine 
op het zoldertje van de winkel.
Ik had een paar werktuigjes meegenomen, 
die ik thuis ook altijd onder handbereik heb.


We kregen een leuk pakketje stoffen en 
een hele aparte liniaal.
Elsbeth legde uit hoe hij werkt.

Het was snijden en naaien, snijden en naaien. 
En dan kreeg je dit soort blokjes.


Je maakt vier van elke combinatie van stofjes.


Je legt elk puntje een andere kant op.


Naait de hele handel (op de goede manier) aan elkaar.


En dan krijg je deze hele leuke blokken.


Het is verschrikkelijk simpel, 
vooral als je deze wonderlijke liniaal gebruikt.

De gelijkbenige driehoek voor de gekleurde stof, de rechte driehoek voor de achtergrond. 
Je snijdt stroken in een vooraf bepaalde maat.  
De maat bepaal je zelf.
En daarmee de maat van de quilt.
Je snijdt om en om en er is vrijwel geen verlies aan stof. 
Heel zuinig!


Thuis gekomen, ben ik er mee verder gegaan. 
Het was precies het soort project 
waar ik deze zomer behoefte aan had. 
Verstand op nul, blik op oneindig! 
Ik had de stof, ik had de liniaal. 
Ik sneed stroken in de juiste maat 
en daar sneed ik dan de driehoeken van. 
Ik spelde de hele handel 
en dit alles kon in mijn nieuwe naaiatelier: de keukentafel. 
Af en toe maakte ik een uitstapje naar mijn naaimachine 
en dan naaide ik de blokjes.


De blokken werden erg leuk, 
maar natuurlijk heb ik er 
een aantal in de verkeerde volgorde genaaid.
Niets van gemerkt overigens.


De blokken gingen mee naar de zomer bee.


Werden veelvuldig gefotografeerd.


Groeiden aan en toen zag ik het. 
De 2 roden aan de rechterkant waren verkeerd genaaid 
en hoe ik het blok ook draaide, het kwam niet  goed. 
Er zat niets anders op dan het blok te slopen 
en opnieuw, nu in de goede volgorde, in elkaar te zetten.
Was niet zo erg.


Er zaten 6 gekleurde stoffen en 
4 achtergrond stoffen in het pakket.
Toen ik ze allemaal gebruikt had, had ik 24 blokken 
en daar kun je geen quilt van maken.


De oorspronkelijke quilt had 35 blokken, 
maar ik besloot dat 25 genoeg was. 

En nu de rand.
Welke stof?


En hoe breed moet de rand worden?


die ik in huis heb, heeft er naast gehangen.


Ik zocht een goed kontrast.


(deze echt niet)


En een beetje pit.
Ze zijn het geen van allen geworden.
Verderop is te zien welke wel.


Toen blok 25 af was, kon ik een layout maken. 
Dit werd een eindeloos geschuif 
en uiteindelijk heb ik besloten
 dat het "zo" goed was. 
Want elk blok dat ik verschoof, 
veroorzaakte elders een probleem.
Ik heb de lay out maar wel even goed 
op de foto vastgelegd, 
want alle blokjes moesten van de ontwerpwand af. 
Ze kregen nog een applicatie in het midden
om ze om te toveren tot bloemen.


Voor de cirkels heb ik de kleine Perfect Circles gebruikt.


Lekker handig en 
er zitten er altijd 4 van 1 maat in een pakje.


Wederom gingen de blokjes mee naar de bee en 
ook de cirkels gingen mee.
Het was een heerlijk klusje, 
dat je lekker gedachtenloos kon doen.


En zo ziet het middenstuk eruit. 
De blokjes zijn bloemen geworden 
en deze quilt heet Flower Power.


Voor de rand heb ik een van de stoffen gekozen, 
die in de quilt voorkomt. 
Het rode biesje maakt het helemaal af. 
Voor de achterkant heb ik dezelfde stof gekozen 
als voor het biesje
maar dan in een mooie blauwe kleur. 
Deze stof zit ook in de quilt 
als een van de achtergrond stoffen.

De volgende stap is quilten.

In het midden van elk blok, zit een verdikking. 
Hier komen veel naadjes bij elkaar. 
Dappere quiltsters knippen deze verdikking weg. 
Veel quiltvriendinnen hebben deze zomer geprobeerd mij over te halen dit te doen, 
maar ik durf het nog steeds niet. 
Ik zie zo mijn blokken uit elkaar vallen. 

Bij het quilten op het frame, 
als ik met grote snelheid over de quilt ga, 
zal ik wel om die verdikkingen  heen moeten quilten. 
Mijn naaimachine vindt die verdikkingen 
op die hoge snelheid 
maar niks en dan breekt de draad.
En daar heb ik natuurlijk geen zin in.

Voor het quilten gebruik ik 
King Tut garen van Superior Threads.
Mijn naaimachine lust dit garen het best bij het quilten 
en werkt er prachtig mee 
Het is er in de prachtigste kleuren, 
met schitterende namen 
en ik vind er altijd wel een, 
die bij mijn top en achterkant past. 
Voor deze quilt gebruik ik 
991 Sahara Shadows voor de top en 
904 Mirage voor de achterkant.
Ik koop dit garen bij Merel van Birdblocks!
Zij heeft er een klein assortiment van, 
maar haar keuze is fantastisch. 
Ik slaag er altijd.

Marina.



4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige blokken. Heb zitten tureen om de blokken te ontdekken . Leuk zo met die rand. Ingewikkeld ziet die lineaal eruit maar ikd enk dat ik hem in actie moet zien om het te begrijpen. Leuk blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende quilt!! King Tut is zeker mooi garen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk en met die liniaal ook niet moeilijk. Groots effect, echt prachtig. Nu nog 100 uur extra in een week!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...