zondag 23 juni 2013

Vakantieklusje.


Mijn allereerste klus als ik zomervakantie heb, is het quilten van de Block Swap quilt. Deze quilt moet begin september klaar zijn als de groep bij De Sampler weer bij elkaar komt..


Zodra het middenstuk klaar was, vond ik dat deze quilt een stevige rand nodig had 
en ik wilde graag een randstof.


Een middagje op het zoldertje bij Den Haan en Wagenmakers leverde uiteindelijk deze randstof op. Al moet ik zeggen dat de keuze moeilijk was, want er was heel veel moois.


Ik wilde in eerste instantie een smalle binnenborder en een brede buitenrand. 
Maar in deze randstof zit een smal bloemenrandje en ik heb besloten om deze mee te laten doen.


Ik heb de baan met een naad toeslag van een kwart inch gesneden. 
Het was even het betere meetwerk en geduldig snijden. 
Maar het is goed gelukt.


De afdruk van de stof is aan de achterkant goed te zien 
en zodoende kon ik met de naaimachine precies langs het zwarte streepje naaien.


De banen zijn langer dan de quilt breed is in verband met de hoek, die in verstek is genaaid. 
Ik geloof dat dit een Franse hoek wordt genoemd. Ik had dus geen maat voor de rand en het middenstuk heeft allemaal bias stukjes langs de rand.


Ik denk dat daardoor de rand een beetje lubbert. 
Ik had toch de maat moeten nemen middenover 
en bijvoorbeeld op het bloemenrandje een paar spelden moeten zetten 
om de maat aan te geven. 
Dan had ik de stof van de baan over die maat moeten verdelen 
en was waarschijnlijk de rand niet gaan lubberen.
Maar uithalen is in dit geval geen optie.
Ik heb de hoeken aan de hand van de 45 graden streep op mijn liniaal getekend 
en vervolgens op die lijn genaaid. 
De hoeken zijn heel goed uitgevallen.
Morgen maak ik de achterkant stof op maat en dan is deze quilt klaar om gequilt te  worden.

4 opmerkingen:

  1. Wat staat je rand er mooi omheen. Ik denk dat je rand na het quilten weer plat ligt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig mooie quilt! Simpel, eenvoudig, mooie kleuren, en dan die rand! Echt heel erg mooi, goed gedaan. Deze mag bij mij zo op de WIM-Lijst

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De "stevige" rand geeft de quilt echt iets extra's.
    Mooi resultaat.
    Veel succes met het quilten.
    Groet van Maria.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...