maandag 11 februari 2013

Randjes en sashings.


Toen ik deze quilt ging maken, dacht ik dat randen maken gemakkelijk zou zijn. Mooi niet! De randen moeten uiteindelijk dezelfde maat hebben en dat is nu het lastige. Dat hebben ze niet. Sommige rijen krijgen sashings tussen de blokken, een 2e rand krijgt sashings aan de uiteinden en een 3e rij krijgt niks en moet uit zichzelf lang genoeg zijn. Mijn 2e rand was te klein, omdat ik te precies op de kwart inch heb genaaid. Deze rand heb ik op eigen initiatief 2 extra sashings gegeven om de juiste lengte te geven.
De randen moeten 125 cm breed worden. Dit moet je met een meetlint meten en voorzichtig zijn dat je de stof niet rekt. Vooral de smalle randjes tussen banen lopen dit risico. Vandaag ben ik eindeloos aan het meten en rekenen geweest om alles de juiste lengte te geven. Af en toe waren het rare maten, maar het is denk ik wel gelukt. De eerste 3 randen zijn klaar. Ik zou ze aan elkaar kunnen naaien, maar ik maak voor alle zekerheid eerst alle randen in orde. Dan pas ga ik ze aan elkaar naaien.
Ik vind de randjes en sashings erg leuk. De quilt krijgt er een beetje "spunk" van!



1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...