donderdag 25 oktober 2012

Workshop van Willyne Hammerstein.


Zodra ik in het programma van De Sampler deze workshop las, heb ik mij aangemeld.
Ik heb de quilts van Willyne in Noord Groningen gezien en ik vind ze mooi.
Ik vond deze workshop een mooie gelegenheid.

Willyne was vrolijk en praatte gemakkelijk. 
Ze vertelde iets over haar persoonlijk leven en hoe haar quilts tot stand komen. 
Het boek One Block Wonder was voor haar een inspiratie en op dit thema heeft zij voortgeborduurd.
Vandaag maken we een blok van onderstaande quilt. 
In het boek van Willyne,  Millefiori Quilts,  heet deze quilt Midnight Fireworks. 
Deze naam heeft zij er niet zelf aan gegeven. 
Dat hebben de samenstellers van het boek gedaan. 
Meestal geeft zij geen naam aan haar quilts.



De quilt is opgebouwd uit grote en kleine cirkels op een donkerblauwe ondergrond.


Als stof zijn rode bonte zakdoeken gebruikt. 
De zakdoeken zijn te koop bij www.zakdoeken.nl
Het is belangrijk dat er veel herhaling in de stof zit. 
Voor dit blok zijn 8 herhalingen van de stof nodig.
Ik had dus 2 dezelfde zakdoeken, die ik in 4ren heb gesneden.




De kleine cirkels zijn opgebouwd uit 4 delen.


We gingen even gezellig met potlood, liniaal en passer aan de gang. Het was jammer dat Willyne alleen  een tekening op een bloknoot had, dat ze vasthield tijdens het rondlopen. Een tekening op de flipover zou erg hebben geholpen en het tekenen hebben vergemakkelijkt.


Vervolgens 5 malletjes gemaakt en aan de slag.


Willyne toont zich onconventioneel. 
Ze gebruikt een ballpoint om op de stof te tekenen. 
Ze doet niet aan quiltpotloden of zoiets. En naadtoeslag tekenen is ook niet nodig. 
Quilts wassen, doet ze ook niet. 
En alles wordt op de hand genaaid.
Ik vind dat knap.


De uitgeknipte stukjes stof kun je op verschillende manieren neerleggen.
Ze vormen prachtige patronen.


Ik teken wel naadtoeslag. Dat heb ik nodig om recht te knippen. Ik heb dus veel stofpuntjes, die natuurlijk in de weg zitten. 
En met de hand naaien is ook nog eens niet mijn "ding".
Maar dat mag mijn pret niet drukken. 
Dat wist ik van te voren, toen ik mij voor deze workshop in schreef.


Ik kies voor een licht stofje voor de 2e rand. 
De 3e rand zal wel iets met blauw worden.
Erg leuk.

Het was een gezellige dag en ik heb over het rapport in de stof geleerd en hoe je die kunt inzetten voor een mooi patroon. Ik vond het jammer, dat we aan het einde van de dag elkaars werk niet hebben bekeken. Er waren prachtige sterren, die ik alleen maar in het voorbij gaan heb kunnen zien.

Ik wil hier graag een lans breken voor 
vreedzame co-existentie van het hand naaien en het machine naaien.
Het zijn 2 verschillende technieken en de ene is niet beter dan de andere.
Ik hoor af en toe opmerkingen als "je kunt toch het verschil zien". Natuurlijk kun je het verschil zien. Er is ook verschil tussen met de hand breien en machinaal breien. 
Het gaat om het waarde oordeel dat er onder zit en dat vind ik misplaatst.
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
De een maakt quilts met de hand, de ander doet het op de machine en sommige mensen doen beide.

Ik hou van stof snijden en naaien op de machine.
Ik beleef er veel plezier aan.

8 opmerkingen:

  1. Dat zal zeker een leuke workshop zijn geweest !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marina,
    Wat een leuke workshop. Die ster ziet er goed uit. Enne,...ik ben eens met jouw redenatie over het hand- en/of machine-werk.
    Het belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet. Lieve groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. stunning quilt and an interesting workshop. Your progress looks stunning. Look forward to seeing it complete. Will you make a big quilt of this block?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke workshop, vrolijke kleuren, en ja, hand of machine, als je maar lol hebt en mekaar in de waarde laat. Want waar komt die minachting toch vandaan die vaak te zien en te horen is tijdens tentoonstellingen, haast neerbuigend: "het is maar met de machine gedaan"? maw: ik ben het met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben het helemaal met je stelling eens! En wat een leuke workshop. Komen er nog meer lessen? En ga je de quilt helemaal maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuke workshop.
    Ben het helemaal met je eens !! Machinaal of op de hand, beide kan lastig, moeilijk, mooi of geweldig zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk zo'n workshop van Willyne Hammerstein. Ik ben ook met een quilt uit haar boek bezig. Ik quilt de ene keer op de hand en de andere keer met de machine. Afhankelijk van wat ik wil maken en hoe snel het af moet en de rust in mijn hoofd. Ieder doet zijn of haar ding op je eigen manier. En dan maakt het niet uit of dit met de hand is of met de machine.
    Mooi blok geworden hoor.
    Groet Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marina
    Toevallig kwam ik op uw blog terecht omdat ik het boek van Willyne Hammerstein uit de quiltbibliotheek heb geleend.Daar staat het patroon ook in van Midnight fireworks.Ik vind het patroon erg klein.Heeft u de ster ook zo klein gemaakt? Ik ben ook meer van de naaimachine.Dus ik denk dat ik het patroon maar een beetje vergroot.
    Vriendelijke groet Yvonne Riebroek

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...